Důkladně svázaný příběh
Dramaturgie Východočeského divadla měla šťastnou ruku při výběru titulu Inés De Castro, který byl v premiéře uveden v sobotu 18. ledna 2003 za účasti velvyslankyně portugalské republiky. Inscenace je i přes stáří příběhu aktuální. Starý Král Alfonso IV., spolu se svými rádci - parlamentem, brání oficiálnímu uznání zákonné manželky svého syna Pedra, kterou si za královnu přeje portugalský lid - přímá volba, a nutí ho do diplomatického sňatku s kastilskou infantkou Constanz. Takřka neznámá dramatická tvorba z Portugalska se na česká jeviště uvádí kvalitní hrou.
Režisér Jakub Korčák vedl všechny herce výborně. Ti se na jevišti většinou setkávají ve dvojicích. Protiklad jejich povah, názorů a postavení zdůraznil autor scény Karel Glogr. Té dominuje barva černá, obohacená zlatým dekorem, (královské prostory, černé spiklenectví a diplomacie) a barva bílá (sídlo prince Pedra, symbol čisté lásky a štěstí). Kostýmní návrhářka Zuzana Ježková oblékla herce do velmi okouzlujících a fascinujících kostýmů, zejména Constanz a její dvorní dámy působí ve svých šatech naprosto cizokrajně a majestátně. Podobný důraz kladla i na obleky Krále Alfonza IV. a jeho rádců. Hudební skladatel Hanuš Bartoň komponoval hudbu, jež evokuje napětí, romantické snění nebo vzájemné soužití.
Celá inscenace vyzněla jako vyprávění příběhu o obyčejné dívce. Její obyčejnost nespočívala v jejím prostém původu, ale v její vyjímečnosti. Tou dokázala naprosto beze zbraní a do dostatečné hloubky naprosto zlomit svoji diplomatickou sokyni Constanz. Celý herecký soubor se vyvaroval jakéhokoliv pathosu, k němuž by díky legendárnímu tématu mohl snadno sklouznout. Constatnza v podání Lucie Štěpánkové působila naprosto věrohodným dojmem – panička, které je předurčeno, mít vše, o co si řekne. Inés Kristíny Jelínkové doslova vyzařovala silou. Dokázala být statečná díky nezměrné lásce a oddanosti k svému Pedrovi.
Ani Pedro - Tomáš Kolomazník, byť typově patří spíše k hercům, kterým více sedí raubíři a hromotlukové, dokázal zůstat sice hromotlukem, ale na postu královského syna. Jeho otec Alfonso IV. Václav Dušek nezapřel smysl pro zodpovědnost za celou zemi, ale přeci jen se v jeho rozhodnutích odrážely jeho dávné hříchy a prohřešky.
Inés de Castro se v pardubickém divadle stane inscenací, která má plné právo být zařazena na přehlídku České divadlo. Určitě stojí za inscenování i v jiných divadlech. Inscenace Jakuba Korčáka není patethická, byť vypráví pathetický příběh o silné lásce. „Pouta, která nelze rozvázat je nutné přetnout,“ říká Král, zdá se, že Jakubu Korčákovi se podařilo příběh na jevišti pardubického divadla důkladně svázat.TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY
Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť
Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Věra Plívová-Šimková - 90 let
Věra Plívová-Šimková
Dokumentární portrét režisérky, která se nesmazatelně zapsala do dějin české kinematog celý článek