Novodobá premiéra Schusterových pašijí
autor: archiv
zvětšit obrázekDruhým koncertem barokního orchestru a vokálního souboru Collegium 1704 v rámci cyklu Hudební most Praha – Drážďany je novodobá premiéra Schusterových pašíjí, která se uskuteční v Českém Muzeu hudby 10. března 2012 v 19.30 h. Na koncertě proběhne očekávaný křest nového 2 CD Responsorií od Jana Dismase Zelenky. Collegium 1704 nahrálo toto dílo poprvé v jeho reprezentativní a ucelené podobě.
Novodobá premiéra oratoria Josepha Schustera LA PASSIONE DI GÈSU CRISTO, na text vídeňského dvorního básníka Pietra Metastasia, se uskuteční v Českém Muzeu hudby 10. března 2012 v 19.30 h. Schuster ve své hudební řeči spojuje smysl pro zvukomalbu s jedinečnou melodickou invencí. Tento v minulosti téměř zapomenutý skladatel, jenž na drážďanském dvoře kompozičně navázal na slavného J. D. Zelenku, se především díky svým hudebně-dramatickým dílům dostává v posledních letech opět do popředí zájmu interpretů i návštěvníků koncertů. Znovuobjevení a novodobá premiéra díla tak otevírají publiku dveře stále ještě málo známého světa italského oratoria druhé poloviny 18. století.
V rámci březnového koncertu proběhne křest nového 2 CD Jana Dismase Zelenky, Responsoria pro hebdomada sancta ZWV 55. Collegium 1704 se v uplynulých letech významně podílelo na oživení hudby Jana Dismase Zelenky, který je jedním z největších barokních skladatelů důstojně stojící vedle jmen jako Johanna Sebastiana Bacha nebo Georga Friedricha Händela. Zelenkova Responsoria byla od roku 2007 součástí programů četných koncertů doma i v zahraničí a provázela tak soubor Collegium 1704 v jeho vývoji. Kompletní nahrávka responsorií je tak nejen završením této práce, ale i velmi významný a očekávaný diskografický počin.
Zelenkova Responsoria pro svatý týden z roku 1723 patří k jeho nejdůležitějším skladbám. Sbírka 27 responsorií byla předmětem zájmu Zelenkových současníků i po jeho smrti a stala se synonymem jeho kontrapunktického mistrovství. Zkomponování a provedení Zelenkových responsorií vybočuje z běžných okolností hudebního provozu na drážďanském dvoře. Jednotlivé části responsorií korespondují se syntaktickou výstavbou textu a hudebně ilustrují jeho obsah. Propojení textu a hudby vyniká u Zelenky naléhavostí a hloubkou výrazu, pro něž bychom jen stěží hledali v barokní hudbě paralelu.
Responsoria jsou psána pro čtyřhlasý vokální soubor a orchestr, který zdvojuje vokální hlasy. Zelenkova partitura předepisuje obsazení orchestru smyčcovými nástroji posílené 3 trombóny, fagotem, varhany a loutnou. Vzhledem ke skutečnosti, že nástroje zde plní pouze podpůrnou funkci vokálních hlasů , přichází v úvahu i provedení bez trombónů, případně pouze s bassem continuem, Všechny tyto možnosti instrumentace Collegium 1704 představí na nové nahrávce.
Časopis 44 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Juniorský balet NdB představuje původní choreografie
Juniorský soubor Baletu NdB uvádí v divadle Reduta program s názvem Balet NdB2: Silent Woods / Capriccio / For ...celý článek
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Do Kašparu se vrací inscenace Draci noci
Spolek Kašpar si pro novou sezónu připravil do Klubovny v Jindřišské ulici hned několik premiér. Ta první bude celý článek
HUDBA
Lake Malawi na Metronome Prague
Lake Malawi živě na Metronome Prague
Energická kapela Lake Malawi pod vedením charismatického zpěváka Alber celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Znamenitý debut kultovního režiséra Paola Sorrentina
Přebytečný člověk
Nejsou dvojčata, ale přesto jsou v lecčem totožní – podobně jako zdánlivě rozdílné celý článek