zvláštní poděkování
Quantcom.cz

František Muzika na jihu Čech

František Muzika na jihu Čech

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou zéorganizovala soubornou přehlídku díla významného českého umělce Františka Muziky. Je to pokračování programu, který si klade za cíl představit autory, významně se podílející na formování kvalitativních idejí v českém výtvarném umění 20. století.

Dílo Františka Muziky tvoří významnou součást naší moderní výtvarné kultury. V některých oborech, zvláště v malířství, knižní grafice a scénografii, mělo na jejím utváření dokonce určující podíl. Muzikovo dílo je od svých počátků spojeno s osudy české meziválečné avantgardy, jejíž principy se objevovaly v jeho realizacích s velkou důsledností, ale nikdy nechyběla nezbytná míra osobního vkladu. Muzika se ale také věnoval karikatuře, plakátu, propagační grafice, ilustraci a také výtvarné kritice (Rozpravy Aventina, Musaion).

Výstava v Alšově jihočeské galerii přináší vedle volné tvorby (obrazy, kresby, grafika) v doposud nejobsáhlejší retrospektivě i Muzikovu scénografickou činnost. Z depozitářů Národního muzea v Praze, Národní galerie v Praze a několika soukromých sbírek, se podařilo shromáždit obsáhlý materiál, mapující tuto významnou součást autorovy tvorby. Mezi roky 1927 - 1947 vytvořil 107 scénických návrhů. Vlivy nejmodernějších scénických metod -německé, ruské, francouzské, italské byly u nás svérázně recipovány Během dvacátých a třicátých let dosáhla československá scénografie mimořádného významu a její představitelé patřili opravdovým špičkám oboru. K nim patří i František Muzika. Výstava názorně poukazuje na prolínání mezi Muzikovou malířskou a divadelní tvorbou, jeho jevištníh výpravy mají často podobu surrealistického obrazu (např. W. Shakespeare: Hamlet, 1936; B. Martinů: Julietta, 1938). Proto také v Muzikově tvorbě dochází často k přechodu jednotlivých motivů z obrazů do scénických návrhů a naopak.

V Muzikově raném období volné tvorby se výrazně projevuje nový životní pocit nastupující generace. Z počátku je zde patrný vliv B. Kubišty, pak se přiklonil k primitivismu, od kterého přešel k dobovému neoklasicismu. Velký vliv na jeho následující činnost měla studijní cesta do Paříže. Postupně se obracel k volnějšímu a více malířskému přepisu skutečnosti. Od roku 1926 začínají do jeho obrazů pronikat prvky kubistického tvarosloví. Na počátku třicátých let vstupuje jeho dílo do období imaginativního kubismu. Plošný grafický znak se transformuje do plastického novotvaru. Abstraktní tvarová fantazie se ve stále větší míře vzdaluje kubistické morfologii. Poetika Muzikova díla byla v této době ovlivněna jednak tvorbou Giorgia de Chirica, jednak vlastní zkušeností jevištního výtvarníka. Právě na této etapě jeho tvorby lze dokumentovat úzké propojení jeho volné produkce s činností scénografickou. František Muzika dokázal ve svém díle i reagovat na společenské otřesy doby; je to občanská válka ve Španělsku, dobově podmíněná tématika přechází i do jeho válečných realizací, které vrcholí volnými cykly Sny a Z Českého ráje. V poválečných letech, kdy už jeho značně prořídlá generace nevystoupila s žádným novým programem, si František Muzika vypracoval svou vlastní malířskou poetiku, která rozvíjela, s hlavními proudy současného světového umění, původní orientaci k básnickému obrazu.

Exponáty, které se objevují na této přehlídce, byly z velké části zapůjčeny ze sbírek státních galerií České republiky (největší konvolut patří Národní galerii a Národnímu muzeu). Neméně významný podíl zde mají i soukromí sběratelé. Díky jejich ochotě se zde představí i díla, která nebyla veřejně prezentována. Expozici doplní i ukázky z Muzikovy dokumentace (archiv NG v Praze); korespondence s významnými osobnostmi kulturního dění u nás i v zahraničí. Výstava, kterou pořádá Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou ve spolupráci s Národním Muzeem v Praze, představuje nejrozsáhlejší a nejkomplexnější přehlídku Muzikova díla za posledních dvacet pět let. Kvalitativně i kvantitativně ji lze srovnat s výstavou, kterou v roce 1986 uspořádala v Jízdárně Pražského hradu Národní galerie v Praze.

Výstava Františka Muziky v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou potrvá do 30. září 2012.

28.5.2012 00:05:51 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 44 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Články v rubrice - Výstavy

Nejkrásnější české knihy 2023 vystaveny v NM

Nejkrásnější české knihy 2023

Syrově uhrančiví Muklové a šlajsny, ilustrovaná historie ragby, Štěpánka Haničincová a Čertík Bertík ve mnohak ...celý článek



Časopis 44 - sekce