Claude Debussy v podání Petry Noskaiové
autor: archiv
zvětšit obrázekJde o nahrávku, která má nesporně pečeť vynalézavosti, a to jak díky své repertoárové dramaturgii, tak díky vynalézavé zvukovosti, o kterou se zasloužil pro toto CD angažovaný slovenský komorní soubor, nesoucí příznačný, z vesmírné terminologie odvozený název Quasars Ensemble. Připomeňme si, že toto sdružení, k němuž byla v této nahrávce angažována ještě známá slovenská mezzosopranistka Petra Noskaiová, vystupuje pod vedením skladatele Ivana Buffy, pianisty a dirigenta v jedné osobě, ve variabilních sestavách, v nichž se může uplatnit až třináct hráčů hrajících na tři dřevěné dechové nástroje, pět nástrojů smyčcových, klavír, harmonium i bicí. Hned dvanáct z těchto instrumentalistů můžeme na úvod slyšet v komorní instrumentální verzi Debussyho slavného Preludia k Faunovu odpoledni, kterou vytvořil pod dohledem Arnolda Schönberga jeho žák Benno Sachs. To, co známe z Debussyho orchestrální verze, je zde se všemi nuancemi pozoruhodně věrně zachováno, byť pociťujeme, že třeba na začátku vytváří harmonickou oporu flétně klavír nebo že se do zvukové výslednice promítá harmonium, které pomáhá evokovat legatový efekt harmonie žesťů. Přímo učebnicově je zde vystižena střední nervní fáze skladby se zvlášť trefně exponovaným klarinetem nebo fáze celkového vyústění (hoboj, viola ad.). Také tempový plán tohoto provedení je zásluhou erudovaného dirigentského vedení přesvědčivý.
V transformaci čtyř písní z Mahlerova cyklu Písní potulného tovaryše pro komorní soubor se podařilo Schönbergovi autorovu vokální konfesi ještě více zdůvěrnit a přiblížit tak k autorově původní verzi s partnerstvím klavíru (jsem přesvědčen, že sám Mahler by takovou transformaci plně akceptoval). Velkou zásluhu na takto niterném vyznění má ovšem i pěvkyně Petra Noskaiová, která rozkryla Mahlerovu vokální poetiku ryze emotivně a hlavně oproštěně od nadbytečně exaltovaného výrazu (nádherně prostě vyznívající závěr písně In der Wintenracht!). To výběr z nostalgicko-expresivně zabarvených a v pozdně romantickém duchu komponovaných písní slovenského skladatele Alexandera Albrechta v instrumentální úpravě Ivana Buffy (sólový part zde byl opět svěřen Petře Noskaiové) se v této nahrávce odvíjí v o poznání jednostrunnější náladové rovině. Samotná instrumentace je však invenčně svěží – působivé jsou zejména ony časté postupy, v níž se jednotlivé nástrojové linky odvíjejí nad vokálním partem. Jako kompoziční kreace z jiného světa se objeví na závěr této nahrávky vokálně-instrumentální cyklus Francise Poulenka s názvem Rapsodie nègre, op. 1, jehož afro-exotické východisko a kompozičně minimalistické zpracování vyvolalo při premiéře tohoto cyklu v roce 1917 nemalý rozruch. Quasars Ensemble spolu s mezzosopranistkou Petrou Noskaio-vou Poulenkův cyklus interpretuje jako prokomponovaný celek se zřetelně přítomným vnitřním pnutím. Pravda, labužník očekávající rafinovanou tematickou práci hodnou neoklasika si zde na své nepřijde. Vokální linka se spokojuje s velmi prostými postupy, ať už jde o neustále opakovaný sestupný tetrachord nebo motiv setrvávající v pentatonickém nebo mixolydickém východisku, zatímco spolupracující množina nástrojů, v jednom místě omezená na pouhý klavír, střídá prosté kvintově paralelní postupy s dravou rytmičností využívající zhuštěných akordických vertikál. Vtáhnout posluchače do kouzelné atmosféry jiného světa však tato hudba umí, i její interpretace působí naprosto přirozeně. Zvláštní pochvalu si zaslouží tříjazyčný buklet tohoto CD, se vzácně podrobným průvodním slovem, perfektními technicko-dokumentačními údaji i textovými podklady vokálních linek.
HEVHETIA HV 0057-2-331
Claude Debussy (arr. A. Schönberg, B. Sachs): Preludium k Faunovu odpoledni, Gustav Mahler (arr. A. Schönberg): Písně potulného tovaryše, Alexander Albrecht (arr. I. Buffa): Výběr z písní, Francis Poulenc: Rapsodie nègre, op. 1.
Petra Noskaiová – mezzosoprán, Quasars Ensemble, Ivan Buffa – dirigent.
Nahráno ve dnech 20.–22. 6. v Koncertním sále Státní filharmonie Košice, hudební režie Rudolf Hentšel a Karol Petróczi, zvuková režie Gejza Toperczer. Celkový čas: 48:92. Zdroj Hudební rozhledy 10/12 - Miloš Pokora.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Divadlo J. K. Tyla uvádí humorné fantasy Maškaráda
Nová scéna Divadla J. K. Tyla se promění na Ankh-Morkporskou operu ovládanou tajemným fantomem. Objeví se zde celý článek
HUDBA
Skunk Anansie se vrací do Prahy
Po střechu naplněné Forum Karlín se pod jejich taktovkou otřásalo v základech. Teď se kapela Skunk Anansie po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 44. týden
Balada o pilotovi
Příběh muže, který v bojových letounech královského letectva přežil válečné krutosti a s celý článek