Vilém Veverka: Velmi si považuji, že se mohu na Broumovsko vracet
autor: Zdroj press kit festivalu
zvětšit obrázekKrásnou příležitostí, jak oslavit 1. květen, lásky čas, bude vystoupení hobojisty Viléma Veverky spolu s herečkou Vilmou Cibulkovou v broumovském klášteře v rámci předehry festivalu Za poklady Broumovska. Ta se uskuteční 1. 5. od 18 hodin v klášterním sále Dřevník. Vstupenky jsou již v prodeji na www.zapoklady.cz. Při této příležitosti jsme Viléma Veverku požádali o krátký rozhovor.
Mám to štěstí, nebo snad i svého druhu velkou výsadu, které si velmi považuji – což bych rád zdůraznil –, že se mohu právě díky festivalu Za poklady Broumovska do tohoto krásného, řekl bych dokonce velmi autentického regionu tu a tam vracet.
S Vilmou se rozhodně nesetkáváme poprvé, nicméně atraktivní produkce, kterou v rámci prologu festivalu představíme, patří rozhodně k tomu nejnovějšímu. Vilma je doslova ideálním představitelem této „role“, dlouho jsem si přál právě s ní něco podobného opakovaně realizovat. Nyní je to zde, a díky tomu jsme schopni nabídnout našim divákům formát, který pravděpodobně doposud nemohli zhlédnout a slyšet.
Ta klíčová slova jsou tři: Shakespeare, Britten, Telemann. Tedy na jedné straně zde máme možná historicky nejvýznamnějšího dramatika spolu s nejslavnějším britským hudebním skladatelem, kterým Britten skutečně byl. To vše pak doplňuje mistrovská barokní hudba Goerga Philippa Telemanna. Sonety Williama Shakespeara jsou texty, u kterých máte mnohdy pocit, že je autor napsal včera. A to je onen geniální moment, neboť se prolínají s mimořádně působivou sólovou hudbou. Dojem je ten, že jedno vzniklo pro druhé a to tak, aby jedno umocnilo a povýšilo druhé.
To je velmi těžká otázka. Profesionál by mohl, možná trochu „alibisticky“, odpovědět asi tak, že ta hudba, kterou právě hraje je tou nejoblíbenější. Ale dobrá, zanechme alibismu. Právě to, co prezentujeme s Vilmou, protože je na individuální bázi, patří k tomu velmi oblíbenému. Jinak je to hudba pozdního romantismu a někdy pak také hudba, která se co do estetiky, k tomuto období vztahuje, tedy například některé skladby Ennia Morricone. Toho bych výhledově v rámci skvělého festivalu rovněž rád někdy příště představil. Rád mám i malá jazzová a fusion vykročení, to je však ještě jiné téma.
Jsem přesvědčený o tom, že má-li který hudební nástroj ten potenciál vyjádřit emoce o kterých mluvíte, pak je to hoboj. Hoboj má ze všech nástrojů nejblíže lidskému hlasu, již to je svého druhu důkaz o pravdivosti této smělé teorie. Ostatně věřím, že o tom budu moci přesvědčit návštěvníky a posluchače prvomájového koncertu v Broumově.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Přespávací kino v Divadle X10
Divadlo X10 se 8. listopadu 2024 na 24 hodin promění na přespávací kino. Promítání 24 hodinových filmů v žánru celý článek
HUDBA
Skunk Anansie se vrací do Prahy
Po střechu naplněné Forum Karlín se pod jejich taktovkou otřásalo v základech. Teď se kapela Skunk Anansie po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 45. týden
Já, Lactobacillus
Příběh „zázračné bakterie“, která léčí, konzervuje a zároveň zušlechťuje mléč celý článek