Blanka Jakubčíková Od Krista k Ježíši
autor: archiv
Od 22. listopadu 2005 se v pražské Gallery Art Factory koná výstava Blanky Jakubčíkové Od Krista k Ježíši. Výstava potrvá : od 22. listopadu do 20. ledna 2006.
Blanka Jakubčíková (1971) pochází z Brna, kde studovala fakultu architektury na VUT a fakultu výtvarných umění, ateliér Ivana Kříže, Jamese Janíčka a Václava Stratila. Po absolutoriu pracovala jako asistentka ateliéru kresby Václava Stratila, absolvovala tvůrčí stáž v centru Egona Schiele v Českém Krumlově. Nyní již několik let působí v Praze, kde se velmi aktivně věnuje umění – maluje obrazy a píše básně. Poezie Blanky Jakubčíkové odráží metaforický svět její výtvarné práce.
Blanka Jakubčíková začíná na české výtvarné scéně patřit k výrazným a nepřehlédnutelným mladým autorkám, jejichž tvorba se s provokativní úderností zapojuje do ožehavých společenských diskurzů. Ve svém díle se dotýká „velkých“, „posvátných“ a „tabuizovaných“ témat, mnohdy zakotvených v křesťanské tradici, která však s důmyslnou rafinovaností dekonstruuje, aby z nich nakonec vytvořila společenskou aktualitu. Její obrazové a kresebné cykly, často doprovázené takřka reklamními slogany, nepostrádají ironii, sarkasmus, absurditu ani humor a zároveň vypovídají o značném literárním a vůbec kulturně historickém povědomí autorky. O tom svědčí i práce z přelomu 20. a 21. století, v nichž záměrně cituje z díla Feliciéna Ropse, jednoho z nejprovokativnějších umělců doby fin de siècle, jehož tvorba souvisela s celkovou revizí hodnotového systému tehdejší společnosti. Také Blanka Jakubčíková řeší problém „boje“ pohlaví a rozdílnosti mentalit mezi mužem a ženou, stejně jako Freudistickou otázku erotismu, otevřené sexuality či sexuální orientace, příležitostně umocněnou esoterickou symbolikou. Její barevné cyklické kresby mají podobu komiksové výpovědi na pokračování i plakátové transparentnosti, která si snadno hledá svého adresáta. V nejnovější sérii velkoformátových kreseb fabuluje Blanka Jakubčíková biblické příběhy Nového zákona s jejich ústřední postavou, Kristem. Historiky odmítaný přístup domýšlení, označovaný jako „co by bylo v dějinách, kdyby“, poslouží autorce pro vytváření vlastních, bezprecedentních vizí a příběhů, překračujících tradici literární i archeologickou. Už se nejedná o apelativní výkřik, jako u předchozího cyklu, ale spíše o suverénní koncept, odvolávající se na romantickou tradici.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
VČD otevře svou letní scénu na Kunětické hoře
Na rondelu hradu Kunětická hora již stojí amfiteátr, který je každoroční předprázdninovou scénou herců Východo celý článek
HUDBA
Celovečerní dokument tata_bojs.doc představuje trailer
Držitel čtyř Českých lvů, režisér a scenárista Marek Najbrt, dokončil celovečerní dokument o legendární pražsk celý článek
OPERA/ TANEC
Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi
V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác celý článek