František Gargulák: Ke každému představení máte svůj vztah…
autor: Scena.cz
Všude je tam ochranné zábradlí nebo plot. Máme provaziště ruční.
Až ke stropu, což je asi kolem 30 metrů. Stačí, když se to schová tak, aby to divák neviděl a nepřekáželo to světlům. Máme 32 tahů, nosnost 250 kg. Všechno se musí převažovat. Na to máme 2 pracovníky. Vytahuje to jeden. K tomu 3 elektrické tahy. Ty ruční jsou více citlivé, může se lépe reagovat na režisérova přání a požadavky.
Prosím pěkně, to nemůže. Stane se to tak jedenkrát za rok. Chlapci jsou šikovní.
Máme obrovskou slavnostní oponu, pak máme modrou sametovou – všechno je na motor. Starou oponu, tapisérii už málokdo chce používat. Hlavně se používá ta modrá. Ale podle mého je dobré oponu používat, aby divák neviděl, co se na něj chystá a byl překvapený. Mladí režiséři to asi berou trošičku jinak.
Dělá to strojník. Ten má na starosti i železnou oponu, točnu, propadlo. Železná opona musí sjet po skončení představení.
Naše jevištní technika se skládá ze čtyř pracovišť – 12 chlapců na jevišti, dále strojník a provazář (ti pracují dohromady), dále pracoviště rekvizitářky a výrobce rekvizit. Člověk na postu šéfa by měl umět všude zaskočit.
Nejlíp by mi bylo na jevišti. Ostatní profese umím také, ale např. provazář a strojník musí vše ovládat velmi precizně, leckdy záleží na sekundách.
To nemohu. Chodím ráno, čili mě se to netýká. Chlapce máme šikovné, hodně hrají – například ve Smrti Hippodamie, R.U.R a dalších.
Určitě to tak je, navíc musí mít pokoru k hercům, k režisérům, inspicientovi. Je to dělnická profese, ale bez určitého uměleckého cítění a přesvědčení, uměleckého názoru a citu to nejde dělat.
Samozřejmě. To se zkouší v hlavních zkouškách. Všechno se musí sladit. Nedá se říct, že musíte přesně na minutu, ale někdy i ta minuta hraje roli.
Toto je kolikrát dvousečná zbraň. Můžete mít složitou scénu, která se nemění celé představení. Někdy je zase lehká scéna, ale má velký objem. Pak - co je těžší? Kolikrát záleží při přestavbách i na deseti centimetrech. Přestavby musí být precizní. Např. Mistr a Markéta je skutečně náročná na začátku a další náročnost spočívá v rozbourání při přestávce, to tam v podstatě celou dobu běhají. To jsem si ale všechno nazkoušeli.
Ke každému představení máte svůj vztah, ale jakmile skončí, je prostě po všem.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
HUDBA
Kvarteto Point of Few přichází s prvním singlem
Kapela Point of Few, která kombinuje elektronickou hudbu a pop se současným jazzem, vydá 29. listopadu na labe celý článek
OPERA/ TANEC
Spojené národy tance a Hamburský balet
Spojené národy tance: Japonsko
Japonský tanec je hrou symbolů, probouzí fantazii jak umělců, tak diváků. F celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 44. týden
Ruce, kruh a hlína
Zachování a rozvoj tradičních lidových řemesel je v rukou šikovných jednotlivců. Připrav celý článek