Petr Zuska zkouší Terapii
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekRežisér a choreograf Petr Zuska připravuje nový projekt v Dejvickém divadle. Představení Terapie je původním autorským dílem režiséra, choreografa a tanečníka, který s tímto divadlem spolupracuje poprvé. V inscenaci se potkává a váže poezie s činohrou, činohra s pohybem, pohyb s hudbou a zpěvem a všechno se vším, aby vznikl kompaktní, svébytný divadelní zážitek. Zkoušky nového představení vrcholí, premiéra pro diváky, která byla původně plánována na 30. března, ale proběhne až po uvolnění protiepidemických opatření a otevření divadel.
V mnoha ohledech se jedná o titul, který je v Dejvickém divadle něčím neobvyklým, výjimečným. Touha provázat v jednom díle světy různých uměleckých žánrů zrála v souboru poměrně dlouho a osobnost Petra Zusky byla nakonec přirozenou volbou. A proč právě Terapie?
„V zásadě jde o střet a konfrontaci několika protiv v několika úrovních. Básnického, obrazivého světa se strohou logikou ‚normálního‘ jazyka, logiky a absurdity, skutečnosti a fantazie,“
vysvětluje Petr Zuska. „Nevyhnutelný konflikt mezi ‚realitou‘ terapeuta a zdánlivou iracionalitou jeho pacienta s sebou nese příběh dvou lidí, kteří k sobě hledají dávno ztracenou cestu. Představení má charakter takzvaného totálního divadla, kde se autorské dialogy střídají s poezií českých básníků, různými hudebními pasážemi, občas i autenticky hranými a zpívanými a v neposlední řadě částmi, kde hlavní roli přebírá pohyb – prazáklad lidské komunikace.“
Výše nastíněný fenomén tzv. totálního divadla byl vlastně od začátku nasnadě. Jak pro Petra Zusku coby tvůrce pohybujícího se většinově v odlišných sférách vyjadřovacích prostředků, tak naopak pro činoherní ansámbl, který má odvahu a motivaci vyplout do ne úplně známých vod.
Zkraje příští sezóny pak Petra Zusku čeká práce na severu Evropy. Pro Theatre Vanemuine v estonském Tartu bude připravovat novou verzi Čajkovského baletu Labutí jezero. „Notoricky známý pohádkový příběh dostane v mé verzi trochu odlišný kabát,“ říká choreograf. „Labuť jako taková se stává čistým symbolem lásky. Láska však může být radostná, extatická, něžná – když máme někoho milovaného u sebe, ale na druhou stranu se může stát důvodem ke smutku, bolesti a zoufalství v momentě, kdy ho ztratíme. Tedy pozitivní a negativní aspekt lásky. Ve chvíli, kdy se radost a štěstí láme do smutku a žalu, se bílá barva (labuť) mění v černou. Podobně jako pozitiv a negativ fotografie… Obvyklý tradiční konflikt mezi dobrem a zlem se tedy v mém pohledu posouvá do trochu jiné, symboličtější dimenze.“
S Theatre Vanemuine bude Zuska spolupracovat podruhé. Mezinárodní, středně velký taneční soubor má již tři roky na repertoáru jeho inscenaci Romeo a Julie, kterou původně vytvořil v roce 2013 pro Balet Národního divadla.
TIP!
Časopis 47 (2015) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Zemřela herečka Irena Konvalinová
(23. prosince 1955 – 20. listopadu 2015)
Jedna z výrazných osobností brněnské divadelní scény,
Ir ...celý článek
Herci z Hradiště se v sobotu zapojí do Noci divadel
Tuto sobotu se Česko už potřetí zapojí do mezinárodního projektu nazvaného Noc divadel. Přes sto souborů napří ...celý článek
Noční VCD naruby!
Východočeské divadlo, stejně jako většina českých a moravských divadelních scén, se i letos rozhodlo zapojit d ...celý článek
Časopis 47 - sekce
HUDBA
Slza - Katarze
Kapela Slza o sobě dala poprvé vědět před rokem, kdy veřejnosti představila debutový singl Lhůta záruční, kter celý článek
OPERA/ TANEC
Faunovo odpoledne z Královského baletu
Pod názvem Faunovo odpoledne uvedl Královský balet v Londýně komponovaný večer, který mohli diváci v kinech sl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Grammatyka Cžeska
Výstava v Národním muzeu s titulem Grammatyka Cžeska představuje vývoj žánru gramatik češtiny od 16. do 19. st celý článek