Činoherní klub uvádí: 2 x Karla Čapka

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekČinoherní klub uvádí: Přehlídku amatérských divadelních souborů pořádá Památník Šoa Praha ve spolupráci s Činoherním klubem, s odbornou garancí NIPOS-ARTAMA a za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky. Diváci se můžou 17. října 2024 těšit na dvě představení her od Karla Čapka. Prvním je Továrna na absolutno, kterou odehraje Gymnázium Přírodní škola od 17 : 00 hod v Činoherním klubu. Scénování utopického románu o vynálezu stroje na využití energie...
Dramatizace: Johan Březka / Režie: František Prokop, Johan Březka / Hrají: Jakub Nekvasil, Jáchym Galuška, Marek Švejda, Štěpán Jícha, Barbora Martišková, Zuzana Bruthansová, Matouš Plecitý, Adam Pochman, Vojtěch Bruthans, Johan Březka.
Jednoho jarního dne o čtyřech hodinách odpoledne jsem dopsal R.U.R.; načež jsem s úlevou odhodil péro a šel se projit na Nebozízek. Nejprve mi bylo pěkně volno, že jsem se zbavil dřiny; z toho se vyvinul jakýsi pocit prázdnoty a posléze jsem shledal, že se nesnesitelné nudím. I řekl jsem si, že mám den beztoho zkažený a že tedy půjdu raději domů a napíši do novin fejeton. (V říjnu 1926 Karel Čapek). Tak popisuje Karel Čapek počátky své Továrny na absolutno. Prvního ze svých antiutopických románů. Jeho témata, ať už jsou to rizika technologického vývoje, válečných konfliktů, slepé mocichtivosti nebo náboženského fundamentalismu, jsou dodnes až překvapivě aktuální. Právě tato aktuálnost díla nás inspirovala k jeho dramatizaci.
Druhým představením bude od 19 : 00 hod hra R.U.R. v podání Divadelního spolku Krakonoš z Vysokého nad Jizerou.
„Bylo v nás tolik vůle, tolik chuti žít…“
Úprava textu, režie: Magdalena Bartoňová / Scénografie: Magdalena Bartoňová, Adam Bartoň, AI Midjourney / Kostýmy: Jana Lukeš / Hudební koláž: Adam Bartoň, AI Speechgen.io / Světlo: Jan Vaverka, Ondřej Vaverka, Matěj Strouhal / Zvuk: Jan Pohanka / Inspice, rekvizity: Alice Dvořáková / Text sleduje: Maxmilián M. Bartoň / Výroba kostýmů / Miroslava Jeřábková, Jana Lukeš, Eva Leštinová / Výroba scény a rekvizit: Josef Hejral, Vladimír Brtek, Jitka Rolečková, Štěpánka Skalská, Jiří Plucha, Magdalena Bartoňová, Adam Bartoň, Alice Dvořáková, Jan Vaverka, Jan Pohanka / Laboratorní stůl: Pavel Roleček / Fotograf / Pavel Vítek / Pohybová spolupráce: Arnošt Toms, Marta Tomsová / Kadeřnice: Eliška Machačková / Hrají: Jan Lukeš, Jitka Rolečková, Martin Hnyk, Tomáš Hellmuth, Jiří Líbal, Josef Hejral, Zdena Hnyková, Štěpánka Skalská nebo Eliška Bezpalcová, Ondřej Hellmuth, Metoděj M. Bartoň, Magdalena Bašková nebo Veronika Horáčková.
Bylo to právě R.U.R., které Čapka proslavilo po celém světě a mělo naprosto fenomenální úspěch. Zvláštní je, že se tak často výklad tohoto dramatu liší od výkladu samotného autora. Čapkovo drama je interpretováno jako jakási obava z industrializace, obava z techniky a pokroku, který nás přehluší a snad i zahubí… Ale tomuto výkladu se Čapek bránil, on naopak oslavoval člověka: „Technika, pokrok, ideály, víra, to vše bylo mi spíše ilustrací lidského pokolení než smyslem hry.“
Vstupenky na www.cinoherniklub.cz.
TIP!
Časopis 27 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek
Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek
Časopis 27 - sekce
HUDBA
Kapela Už jsme doma oslaví narozeniny ve velkém stylu

Svůj první koncert odehráli v červenci 1985 v Praze na parníku Vltava. Od té doby odehráli více než 3000 konce celý článek
OPERA/ TANEC
Český varhanní festival oživuje historické varhany

Více než 80 koncertů po celém Česku nabídne 19. ročník Českého varhanního festivalu, který se koná od června a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pamětní deska BARRANDE zpět

V červnu navrátilo Národní muzeum po půl roce v restaurátorské dílně na Barrandovské skály litinovou pamětní d celý článek