Lazebník sevillský z Paříže
autor: Česká televize
zvětšit obrázekLazebník sevillský
Nejslavnější opera G. Rossiniho v brilantním pěveckém a hereckém provedení Théatre des Champs-Elysées v Paříži. Účinkují: M. Angelini, F. Sempey, C. Trottmann, P. Kálmán, R. Gleadow a další. Orchestr Le cercle de l´Harmonie řídí J. Rhorer. Scéna, kostýmy, režie L. Pelly. Televizní režie F. Roussillon (V italském znění s českými podtitulky). Lazebník sevillský patří do šťastného Rossiniho tříletého tvůrčího období mezi léty 1813–1816, kdy vznikly opery Signor Kartáč, Tankred, Italka v Alžíru, Aureliano v Palmýře nebo Alžběta, královna anglická. Tankredem si získal evropskou proslulost už ve dvaceti letech. Když mu bylo 23, dostal nabídku z římského divadla Argentina na zhudebnění Sterbiniho libreta podle Beaumarchaisovy komedie.
Neměl z toho úplně dobrý pocit. Nejen proto, že operu venkoncem musel napsat ani ne za dva týdny, ale i proto, že v Itálii byl stále populární Lazebník Giovanniho Paisiella. Napsal tedy váženému mistrovi, aby se dopředu omluvil, a ten mu velmi rezervovaně odpověděl. O tom, jak to na premiéře vypadalo, nám zanechala velmi sugestivní líčení první Rosina, primadona Geltrude Righetti-Giorgi. V hledišti byla velká skupina Paisiellových příznivců, která se postarala o to, že pro křik, pískot a výkřiky místy nebyli slyšet ani zpěváci, ani orchestr. Přesto na další reprízy diváci přišli a opera se stávala slavnou. Dnes jistě Rossiniho nejslavnější a zároveň svou životní radostí slouží jako ideální příklad komické opery. Lazebník sevillský byl také jednou z mála Rossiniho oper, která neopustila jeviště ani se změnou operního vkusu od druhé poloviny 19. století. Druhá polovina 20. století se pak díky primadonám a dirigentům začala ke starým titulům bel canta vracet. A spolu s tím začali být i zpěváci školeni pro tento druh virtuózního zpěvu. Ještě v 70. nebo 80. letech 20. století se často vypouštěla závěrečná Almavivova árie Cessa di piú resistere (Přestaň tomu už bránit), protože ji ani výborní tenoristé nedokázali adekvátně zazpívat. V představení, které uvidíte, patří k fenomenálním číslům amerického tenoristy Michela Angeliniho a je skutečným vrcholem opery. Inscenaci nastudoval režisér Laurent Pelly, jehož hravý současný nadhled, poučený přitom divadlem Rossiniho časů, je ukázkou toho, jak zábavné může být moderní hudební divadlo.
Vysílání: 22.7., 01.45 hod., ČT art
TIP!
Časopis 18 (2021) - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Síla osudu spektakulární inscenace
G. Verdi: Síla osudu
Světové operní hvězdy Anna Netrebko a Jonas Kaufmann v postavách osudem pronásledovaný ...celý článek
Je nám ctí... Jacques Offenbach
Offenbachovy povídky
Dokument o životní pouti a tvorbě pařížského krále operety 19. století. Režie Reiner M ...celý článek
Pomáháme s Českou filharmonií a Škoda Auto
Pomáháme s Českou filharmonií a Škoda Auto
Mimořádný přímý přenos benefičního koncertu z pražského Rudolfin ...celý článek
Zahajovací koncert Pražského jara 2021
76. mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2021Přímý přenos slavnostního zahajovacího koncertu z Obecního d ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Iva Janžurová významné životní jubileum
Komici na jedničku - Iva Janžurová
Jednu z nejoblíbenějších českých hereček uvítá Petr Nárožný ve svém Muze celý článek
HUDBA
Andělé slaví třicítku hudbou
Třicátý ročník cen České hudební akademie – Anděl Coca-Cola 2020 odvysílá v sobotu 29. 5. od 21:20 hod p celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 20. týden
Otázky a odpovědi
Diváci nejpopulárnějšího televizního kvízu si nevšimli jediné maličkosti – jednalo celý článek