zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Filip Bandžak: Jsem stále v pohybu, na cestách

Filip Bandžak (Zdroj: www.filipbandzak.com)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Vynikající český barytonista Filip Bandžak je laureátem mnoha prestižních světových soutěží, vystupuje na operních a koncertních scénách Evropy, Asie a Ameriky. Je držitelem řady ocenění, nejvyššího ocenění Evropské unie umění v oblasti operního zpěvu – Zlatá Europea.

  • Kariéra profesionálního umělce určitě není snadná. Kdy jste si uvědomil, že zpěv je Vaším celoživotním posláním?
    Mé rozhodnutí určitě nepřišlo ze dne na den. S hudbou jsem fakticky vyrůstal. Již ve svých čtyřech letech jsem se po vzoru mého dědečka, v tehdejší Lidové škole umění na Praze 8, začal učit hrát na housle. Navštěvoval jsem literárně-dramatický kroužek, hrál v několika studentských orchestrech a zpíval nejprve ve školním dětském pěveckém sboru, a později v Kühnově dětském sboru pod vedením nezapomenutelného pana profesora Chvály. Zde mi poměrně záhy byla svěřena titulní role v obsazení dětské opery Hanse Krásy Brundibár, se kterou jsme poté vystupovali společně s polským a německým dětskými sbory nejprve v Praze, poté v Berlíně a ve Varšavě. O několik let později jsem poprvé vystoupil v pražském Národním divadle v roli Pážete ve Verdiho Rigolettu. To mi bylo 11 let. S Kühnovým dětským sborem jsme často vystupovali u nás i v zahraničí, zvítězili jsme na prestižní mezinárodní sborové soutěži European Grand prix ve španělské Tolose. Vlastně to byly mé první pěvecké krůčky v zahraničí, které mne později přivedly k další pěvecké kariéře.
  • To zní dost náročně. Nepřišel jste tím tak trochu o dětství? Měl jste tehdy čas i na obyčejné klukoviny?
    To víte, že nepřišel. Dětství jsem si perfektně užil. V té době počítače i internet teprve začínaly. Většinu volného času jsem věnoval svým koníčkům, s kamarády jezdil na kole, chodili jsme hodně do přírody a hráli si na indiány. Prožil jsem krásné bezstarostné dětství. Již odmala jsme mnoho cestovali, poznávali, radovali se z drobností. Moc bych přál všem dětem, aby se mohly věnovat co nejvíce mimoškolním aktivitám, a dále rozvíjet právě to, co jim jde a co je baví.
  • Režim profesionálního operního pěvce je poměrně náročný. Říká se, že je v mnohém podobný vrcholovému sportu. Jak to zvládáte?
    Ano, takový život je opravdu náročný. Ale za ty roky jsem si už zvykl. Jsem stále v pohybu, na cestách. Záleží totiž čistě na vás, jak si nastavíte priority. Rozhodně k nejdůležitějším patří kvalitní pravidelná příprava, nerušený spánek a nešizení se s jídlem, poněvadž, jak říkával můj velký učitel pan profesor Nestěrenko: „I když se člověk nemá přejídat, hlas je potřeba krmit!“ -smích-
  • Vystudoval jste několik oborů – operu, herectví, ale i psychologii a hudební kulturu. Nyní jste se vrátil na Západočeskou univerzitu v Plzni, kde pokračujete v dalším studiu. Jak to stíháte?
    Děkuji za tuto otázku. Můj současný život je naplněn nejenom častým cestováním, studiem nových rolí, přípravou nových koncertních programů a inscenací, ale i doktorandským studiem na mé plzeňské Alma mater. Po několikaleté přestávce jsem se rozhodl vrátit nejenom do role studenta, ale zároveň i pedagoga. Na Pedagogické fakultě, katedře hudební výchovy a kultury se věnuji zejména hudební psychologii. Díky spolupráci se zkušenými odborníky a práci se studenty bakalářských a magisterských oborů získávám stále nové zkušenosti. Je to velice zajímavá, přínosná, prostě skvělá zkušenost. V současné době se snažím, dle možnosti, intenzívně pracovat i na své disertační práci pod odborným vedením paní docentky Daniely Mandysové.
  • Máte v tomto shonu vůbec čas na svou rodinu, přátele?
    Určitě ano. Jakmile mám sebemenší čas, trávím ho s rodinou. Vždy se na ně těším. Rodina je pro mne pevnou oporou, aktivně mě podporuje, fandí mi, doprovází mne, sdílí se mnou veškeré úspěchy i zaváhání. Ačkoliv mnoho času trávíme v zahraničí, rád se do Čech vracím, i když jen na pár dnů.
  • Existuje nějaká scéna, kde se Vám v poslední době dobře vystupovalo?
    Určitě. Nedávno jsem s kazachstánskými a jihokorejskými kolegy vystupoval v Kazachstánu. Nehledě na značnou vzdálenost, náročnost přeletu a rozdílné klimatické podmínky, se do této země velice rád vracím. Ve spolupráci s almatinským Státním divadlem opery a baletu Abaje připravujeme řadu zajímavých vystoupení a projektů. Velice si této nabídky vážím a již nyní se na tuto spolupráci těším.
  • Jaké máte plány do budoucna a kde se na Vás může publikum těšit?
    Právě proběhl slavnostní křest mého nového CD s písněmi Gustava Mahlera, vydaného vydavatelstvím DAG Klassical v Brazílii. Tato nahrávka je unikátní. Byla nahrána pro brazilský rozhlas ve spolupráci s panem režisérem Jiřím Gemrotem, mistrem zvuku panem Karlem Soukeníkem, s klavírním doprovodem Antona Aslamase. S přípravou německého textu mi pomáhala a na celý proces natáčení s trpělivostí dohlížela paní profesorka Edita Danielová. Právě jim všem patří můj velký dík. V této sezóně mne jinak kromě koncertů v ČR čekají další vystoupení v Kazachstánu, ve Spojených státech amerických, v Japonsku a v návaznosti na právě vydané CD i koncertní turné a série přednášek na hudebních vysokých školách po Brazílii.
  • Během svých vystoupení v různých koutech světa úspěšně reprezentujete Českou republiku. Je nějaké publikum, na které nezapomenete?
    Publikum je různorodé, představení od představení je jiné, reaguje různě v závislosti na repertoáru a také na tom, kdo se zrovna v publiku nachází. Rád vzpomínám na všechna setkání. Nicméně několik z nich je rozhodně nezapomenutelných. Například finále Mezinárodní pěvecké soutěže v Číně, kde porota z časových důvodů publiku v divadle zakázala tleskat. Ani nedokážu popsat své pocity, když se po mém soutěžním finálovém vystoupení ze všech koutů s více než třemi tisíci diváky ozvalo na místo potlesku hlučné dupání. Nezapomenutelným se stal i první kontakt publika s živým pěveckým vystoupením bez mikrofonu v západoafrické Ghaně. Ale rozhodně pro mne nejsilnějším zážitkem byla bezprostřední reakce na mé vystoupení malého publika ve školce, kterou navštěvují moje děti.

    www.filipbandzak.com

    7.11.2022 08:11:02 Redakce | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 18 - sekce

    DIVADLO

    Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

    Robert Mikluš (Mefisto)

    Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

    další články...

    HUDBA

    Eurovision Song Contest 2024

    Aiko

    Eurovision Song Contest 2024
    Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Skutečný příběh manželství

    Milá Olivie

    Milá Olivie
    Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

    další články...