zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Armida v ND jako „pohádka pro dospělé“

A. Briscein, A. Poláčková (zkouška Armidy)

autor: Zdeněk Sokol  

zvětšit obrázek

Poslední dokončené dílo Antonína Dvořáka Armida se na pražskou scénu vrací po třech desetiletích a svým tématem je nadčasové. V obsazení se objeví výkvět česko-slovenské pěvecké scény. První provedení se odehraje pod taktovkou Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana v rámci festivalu Pražské jaro 19. května 2023 od 19:00 hod v Národním divadle.

Opera Armida je unikátní v mnoha směrech: je posledním dokončeným hudebním dílem Antonína Dvořáka vůbec. Ačkoliv obsahuje typickou dvořákovskou milostnou či náboženskou lyriku a rozsáhlé dramatické pasáže s vysokou hudební dynamikou, je možné v ní vycítit i vliv Richarda Wagnera. Díky tomu klade velké nároky na své interprety. Konflikty v ní obsažené – motiv střetu islámu a křesťanství, obětování se a další morální dilemata – jsou vysoce aktuální dodnes.
Po enormním úspěchu Rusalky v roce 1901 se chtěl Antonín Dvořák věnovat tématu, které by bylo nadnárodní a mohlo zasáhnout co největší spektrum posluchačů. Našel ho v libretu Jaroslava Vrchlického na motivy eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém. Příběh saracénské kouzelnice Armidy, která se zamiluje do křesťanského rytíře Rinalda, inspiroval řadu autorů napříč hudební historií: od Monteverdiho, přes Lullyho, Glucka až po Rossiniho. Dvořákova Armida měla světovou premiéru v Národním divadle 25. března 1904.

Nynějšího pražského hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra ve spolupráci s Orchestrem Národního divadla. Sbor Národního divadla připravil Lukáš Kozubík. Z pohledu Roberta Jindry oplývá Armida obrovskou paletou hudebního výrazu: „Velmi jasně rozpoznáme Dvořákův rukopis, jde o dílo nebývale dramatické, velmi výrazně pracuje i s leitmotivy po vzoru Wagnerových hudebních dramat, ale také i s úplně novými harmonickými postupy, které jako by předznamenávaly impresionismus. I svým rozsahem a náročností pro všechny složky činí toto dílo něčím zcela výjimečným a vybočuje tak z běžného repertoáru. A věřím, že se díky úplně novému, inspirativnímu inscenačnímu pohledu Jiřího Heřmana uvedení Armidy na prknech Národního divadla po více než 30 letech stane událostí, která toto velkolepé dílo zapíše do většího diváckého povědomí.“

Byl to právě Robert Jindra, který ke spolupráci vyzval renomovaného režiséra Jiřího Heřmana. Ten působí jako umělecký šéf Janáčkovy opery Národního divadla Brno, do Prahy se však vždy rád vrací, ostatně zde vytvořil oceňovanou produkci nejhranější opery Antonína Dvořáka – Rusalka, dále zde inscenoval i Fibichův Pád Arkuna nebo Pucciniho operu Madama Butterfly. Jiří Heřman by chtěl divákům nabídnout nový pohled na toto dílo: „Nabídku jsem s nadšením přijal s podmínkou drobných úprav původního libreta Jaroslava Vrchlického. Ty jsme provedli společně s dramaturgyní Patricií Částkovou s citem pro aktuální jazyk i ohledem na srozumitelné vyznění. Na námětu mě přitahuje jeho mnohovrstevnatost. Je v něm obsaženo téma náboženství, které místo aby stmelovalo, rozděluje, a dále téma oběti. Aktéři jsou nucení si zvolit svou stranu konfliktu, což vede k tragickému konci. Celkově bych chtěl Armidu pojmout jako „pohádku pro dospělé“, která má své morální poselství.“ Vyznění díla velkou měrou napomůže i důmyslná scéna, jejímž autorem je Dragan Stojčevski, který s Jiřím Heřmanem spolupracoval už na mnohých jiných operních projektech, podobně jako autorka kostýmních návrhů Zuzana Rusínová.

„Dvořákova Armida je operou wagnerovských rozměrů,“ potvrzuje Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery. „Byl jsem překvapen plností a sílou jeho hudby, když mi Robert Jindra poprvé operu představil. V zahraničí je obecně známa především Rusalka, ale po téměř pěti letech v Praze, kdy jsem měl možnost slyšet několik jeho oper, se Dvořák zařadil mezi mé nejoblíbenější operní skladatele. S velkým očekáváním se na uvedení opery v režii mého kolegy Jiřího Heřmana těším.“
Generální ředitel Národního divadla Jan Burian doplňuje: „Inscenace je příspěvkem Národního divadla k oslavám nadcházejícího Roku české hudby.“

Náročných pěveckých partů se zhostí nejvýraznější představitelé současné české a slovenské pěvecké scény: roli Armidy ztvární Alžběta Poláčková, rytíře Rinalda Aleš Briscein, Ismena Svatopluk Sem, krále Hydraota František Zahradníček, rytířem Bohumírem bude Martin Bárta, poustevníka Petra ztvární Štefan Kocán, rytíře Svena Martin Šrejma, rytíře Ubalda Jan Šťáva, Muezína Radek Martinec a Sirénou bude Doubravka Součková. „Armida je odvážná mladá žena, bojovnice, naslouchající svému srdci, odhodlaná pro lásku udělat cokoliv,“ říká představitelka titulní role Alžběta Poláčková a pokračuje: „Armidinu vášeň a odhodlání dokonale podtrhuje Dvořákova hudba, její bohatá melodičnost, hudební fantazie − prostě čirá krása. Role je to opravdu velká a těžká. Je třeba si dobře rozvrhnout síly, jak pěvecké, tak fyzické a v neposlední řadě psychické.“
Armida Antonína Dvořáka v Národním divadle jako „pohádka pro dospělé“ hoří vášnivou smyslností a klade i náboženské otázky. Premiéry se konají 19. a 21. 5., reprízy 26. 5. a 10. 6., 16. 6. a 25. 6. 2023. Vstupenky zakoupíte na www.narodni-divadlo.cz.

15.5.2023 17:05:52 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Koncert k poctě operní divy Jarmily Novotné

Jarmila Novotná

Národní divadlo vzdá 7. dubna 2024 hold památce slavné operní pěvkyně Jarmily Novotné přehlídkou rolí, kterými ...celý článek



Časopis 13 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 12. týden

Příběhy rukopisů: Bídníci Victora Huga

Úsměvy Bohumila Hrabala
Jaromír Hanzlík skrze filmové ukázky připomíná osobnost a tvorbu spisovatele Bohumi celý článek

další články...