zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské jaro přilákalo více než 24 tisíc posluchačů

Christoph Eschenbach v Obecním domě

autor: Petra Hajská  

zvětšit obrázek

Již 78. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl završen v pátek závěrečným koncertem s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a dirigentem Christophem Eschenbachem. Na 48 koncertů, master class, diskusí i filmových projekcí zavítalo více než 24 tisíc posluchačů. Průměrná návštěvnost činila 90 % a tržby z prodeje vstupenek dosáhly 25,1 mil. Kč. „Nesmírně nás těší, že se trendy prodeje vstupenek vrátily na před-covidovou úroveň a jsme svědky vyprodaných sálů. Přičítáme to skutečnosti, že diváci jsou schopni ocenit opravdovou kvalitu a po dvou letech opět touží po mimořádných koncertních počinech, které uslyší jen na Pražském jaru,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan.

Tradičně týden před zahájením festivalu začala interpretační soutěž Pražské jaro s hvězdně obsazenými mezinárodními porotami. Vítězem trombonové kategorie se stal Portugalec Gonçalo Nova, historickým prvním vítězem v kategorii viola je Sào Soulez Larivière z Francie. Příští rok vyzve soutěž mladé houslisty a hornisty.
O mimořádné otevření festivalu se postaral Orchestr Velšské národní opery se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem. Jejich Má vlast byla podle kritiky „imaginativní, lyrická a roztančená, vyprecizovaná do ryze hudebních obrazů, které jako by doprovázely tušenou a možnou „operní“ vizualizaci.“ Kromě Tomáše Hanuse představil svou spolupráci se „svým“ zahraničním orchestrem, Essenskými filharmoniky, i dirigent Tomáš Netopil.

Rezidenční umělec festivalu Antoine Tamestit, který byl rovněž předsedou poroty violové soutěže, se představil na čtyřech různých koncerty v Rudolfinu a Anežském klášteře. Vystoupil po boku ostatních porotců ale také jako sólový hráč na koncertech s klavíristou Cédricem Tiberghienem a houslistkou Isabelle Faust. Jedním z vrcholů festivalu byla nepochybně jeho spolupráce s dirigentem Klausem Mäkeläm a Českou filharmonií. Mladý finský umělec, designovaný šéfdirigent amsterdamského Royal Concertgebouw Orchestra, zanechal v Praze svým provedením Schnittkeho Violového koncertu a Mahlerovou Symfonií č. 1 obrovský dojem jak u nadšeného publika, tak samotného orchestru.
Očekávání vrchovatě naplnil i Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks s britským dirigentem Danielem Hardingem, kteří se představili se Symfonií č. 7 Gustava Mahlera 115 let od její světové premiéry v Praze.
Nezapomenutelné zážitky připravili pěvkyně Magdalena Kožená s klavíristkou Mitsuko Uchidou, klavíristé Víkingur Ólafsson a Igor Levit nebo cembalista Jean Rondeau. Svědky světové premiéry skladby Eduarda Resatsche nazvané V plamenech jsme byli na koncertě PKF-Prague Philharmonia s ukrajinskou dirigentkou Oksanou Lyniv. O nadšení v Rudolfinu se postarala i o něco mladší dirigentka, Alena Hron, které patřil Debut Pražského jara.
Starou hudbu reprezentovaly v Česku debutující ansámbl Les Talens Lyriques s dirigentem Christophem Roussetem s novodobou premiérou hudby Royerova jednoaktového baletu Almasis. Dílo českého rodáka, barokního velikána Františka Ignáce Tůmy představil Czech Ensemble Baroque s kontratenoristou Andreasem Schollem.

Druhý víkend soudobé hudby Prague Offspring s rezidenčním ansámblem Klangforum Wien nabídl vedle hudby rezidenčního skladatele Georga Friedricha Haase také nová díla šestice českých skladatelů: Jany Vöröšové, Michaely Pálka Plachké, Matouše Hejla, Františka Chaloupky, Pavla Šabackého a Šimona Vosečka. Na základě přehrávky nových děl trojice studentů HAMU a JAMU vybralo Klangforum Wien a Pražské jaro skladatele Mateje Slobodu, aby napsal novou skladbu pro příští ročník Prague Offspring. Hudbu 20. a 21. století sebou přinesla také legenda americké hudby, skladatel a dirigent John Adams. I on, překvapivě, vystoupil v Praze vůbec poprvé.
Spolupráce s Národním divadlem přinesla festivalovou premiéru opery Armida Antonína Dvořáka v hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Jiřího Heřmana.
V rámci koncertního matiné zazářila mladá altistka Bella Adamová. Ti nejmladší umělci se stali předskokany zahajovacího koncertu, a to pod širým nebem v pražském parku Kampa, ve spolupráci s iniciativou ZUŠ Open. Na koncertě v kostele sv. Šimona a Judy nazvaném Salon ZUŠ zas dostali příležitost představit se stipendisté akademie MenArt.

5.6.2023 15:06:40 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

LVHF 2024

Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


Celostátní festival ZUŠ Open 2024

ZUŠ Open

ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí

Jazzanova

V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...