zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Invaze dokumentů do kin pokračovala i v roce 2011

Z dokumentu Pod sluncem tma

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V roce 2011 mělo premiéru v českých kinech celkem 21 dokumentárních filmů, což je o 5 více než v roce 2010. „Je to samozřejmě velmi pozitivní trend, který pokračuje z minulých let. Na druhé straně ale klesl celkový počet diváků, kteří na dokumenty do kin vyrazili,“ říká Hana Rezková z Institutu dokumentárního filmu, který systematicky mapuje dokumentární scénu ve střední a východní Evropě a věnuje se podpoře filmových profesionálů z této oblasti. Všechny starší i nové dokumenty vidělo loni téměř 100.000 diváků, což je o cca 60.000 méně než v roce 2010. „Loni česká kina neměla takový populární dokumentární titul jako Katka režisérky Heleny Třeštíkové, který v roce 2010 měl sám na kontě 117.000 diváků,“ doplňuje Hana Rezková. Oproti roku 2009 ale v roce 2011 počet návštěvníků výrazně narostl. Nejnavštěvovanějším dokumentem roku se stal film Nickyho rodina s téměř 50.000 diváky, dále Generace Singles (přes 7.000), Vše pro dobro světa a Nošovic (cca 5.000) nebo i již zmíněná Katka (5.000). Nejlepším dokumentem roku 2011 ze všech premiérově uvedených byl na MFDF Ji.hlava i v Cenách české filmové kritiky vyhlášen snímek Martina Marečka Pod sluncem tma, který v Jihlavě získal také cenu Silver Eye udělenou mezinárodní porotou (Luciano Barisone – festival Vision du reel, CH; Claudia Bucher – ARTE, FR; Diana Holtzberg – Film Transit International, USA).

I v roce 2011 pokračoval pozitivní trend, kdy domácí dokumenty jsou uváděny na řadě zahraničních festivalů – k „nejpilnějším“ patří snímky KATKA, ČESKÝ MÍR, NESVATBOV a VŠE PRO DOBRO SVĚTA A NOŠOVIC. K velmi oceňovaným patří také film JÁMA režiséra Jiřího Stejskala, který sice nebyl uveden na tolika přehlídkách jako výše uvedená jména, zato ale každá festivalová účast byla provázena udělením ceny – v Polsku, Portugalsku, Estonsku, Lotyšsku či Slovensku. Katka si odnesla zvláštní uznání například z festivalů ve Velké Británii, Německu či Makedonii, Nesvatbov z Německa, Chorvatska či Slovenska.

Podpora ze strany Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie v roce 2011 oproti předcházejícímu roku klesla – z 33 na 23 miliónů Kč, což představuje 18% celkových poskytnutých prostředků. Úspěšnost žádostí u dokumentů činila 60%. Nejvíce fond podpořil výrobu dlouhometrážních dokumentů. „Procentuální pokles podpory dokumentárních filmů ovlivnila řada faktorů - mimo jiné skutečnost, že v loňském roce se Rada fondu intenzivněji zaměřila na podporu digitalizace kin. Pokles podpory výroby dokumentárních filmů ale určitě nebyl Radou fondu jakkoliv záměrně zamýšlen. Naopak, v posledních letech sílí v procesu jejího rozhodování pozice institucí neodmyslitelně spjatých s dokumentárním filmem,“ vysvětluje Tereza Czesany Dvořáková (místopředsedkyně rady). „Bojím se však, že situace v roce 2012 bude pro celý český filmový průmysl (včetně regionálních aktivit) krušnější, protože, jak známo, zdroje Fondu budou o 150 miliónů nižší než v předcházejících letech," uzavírá.

Při uvádění dokumentárních filmů v České televizi přetrvává trend minulých let – nejvyšší sledovanosti dosahuje cyklus 13. komnata (až 1.200.000 diváků u dílu s Marthou Elefteriadu) nebo pořady věnované konkrétním osobnostem – například nejsledovanějším dokumentem na ČT 1 byl pořad Komici na jedničku s Felixem Holzmannem, na ČT 2 pak Úsměvy českého filmu s Vladimírem Menšíkem (484.000 diváků).
Česká televize zůstává klíčovým producentem i koproducentem dokumentárních filmů. Z dostupných čísel vyplývá, že v roce 2011 její celkový vklad na tzv. nehranou tvorbu dokonce mírně narostl. Přesnější pohled ale ukazuje, že stoupl především objem peněz určených na vlastní výrobu, čímž se také v meziročním srovnání zvýšil počet vyrobených dokumentárních pořadů a dokumentů ze 786 na 950. Obecně však klesly vklady ČT do koprodukcí s nezávislými producenty a toto omezení se nejvíce dotklo především celovečerních dokumentárních filmů. Dokumenty, které se mohou dostat na plátna kin či na zahraniční filmové festivaly, tak měly v uplynulém roce ze strany ČT výrazně nižší podporu než v roce 2010 (z 2 488 000 Kč externích nákladů v r. 2010 na 670 000 Kč v r. 2011; a z 2 685 000 Kč interních nákladů v r 2010 na 900 000 Kč v r. 2011). Otázkou je, jestli se spolu s novým generálním ředitelem a novým systémem posuzování a zadávaní zakázek a koprodukcí, změní také preference, do jakého typu pořadů či filmů bude ČT v následujících letech investovat.

13.2.2012 16:02:15 Redakce | rubrika - Filmová scéna