zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rozum a cit - Romantika, společenské kontrasty a králíci na Otáčivém hledišti

Eliška Brumovská, David Krchňavý (Rozum a cit)

autor: Hynek Glos  

zvětšit obrázek

Činohra Jihočeského divadla České Budějovice zavítala opět na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Letošní sezónu vsadila na populární román Jane Austenové ROZUM A CIT - romantický příběh ze “staré dobré” Anglie. Text upravila Martina Schlegelová (rovněž režie) a Olga Šubrtová (dramaturgie). Jane Austenová, zakladatelka moderního rodinného románu v anglické literatuře, zachytila ve svém díle kontrasty bohatých a chudých, kde velkou roli hraje společenské postavení, ale také intelekt.

Autorky dramatizace Martina Schlegelová a Olga Šubrtová vycházejí z prostředí zámeckého parku. Otáčivé hlediště umožňuje podtrhnout rytmus. Přírodní scenérie doplňuje projekce (Jakub Čermák) a rovněž světelný design (Martin Špetlík). Letohrádek Bellarie je hlavní složkou scény, kterou v plenéru dotvořil Petr Vítek. Barokní zahrada dává prostor žánrovému historickému příběhu, vztahy podmíněné společenským postavením, přetvářkou a majetkem se naplňují v mnoha variacích. Zmíněná Bellarie představuje převážně zámecký život. Další části zahrady doplňují výborně nasvícené kotouče slámy (život vesničanů a v podzámčí). Další část scény zvyšuje dramatičnost pomocí projekce. Např. detailní záběry na tvář umírajícího otce (Dušan Sitek) a další.
Světelný design Martina Špetlíka dokáže nastolit nejen romantické scény, ale rovněž zvyšuje v ostrém světle napětí. Pokud nahlédneme do interiérů, tak například poskytnutý azyl Dashwoodových je skleník. Zámecké pokoje prorůstá mech a služebnictvo ho bez jakéhokoliv údivu zalévá.

Dalším symbolickým prvkem je variace na králíky. Ti se nám objevují v různých částech příběhu. Prvoplánový odkaz na Playboy nebude asi ten správný význam. Pak už nám zbývá jen lidové rčení: “Jak nám dupou králíci”, a nebo román Vladimíra Párala SOUKROMÁ VICHŘICE, který má děj vystavěný rovněž na příměru k životu králíků (jídlo, sex, spánek a smrt). V každém případě tento režijní prvek evokuje představivost diváka a to je dobře.

Hlavní příběh naplňuje osud dvou starších sester Dashwoodových, kterým umírající otec nemá v podstatě co odkázat, a tak se potýkají s nepříznivou rodinnou přízní. Herecké výkony vycházejí z rozumně zkrácené románové předlohy. Ta neztrácí nic na espritu, patřičná hloubka k zamyšlení je také zachovaná. Jenningsovi se vzájemně doplňují. Jiří Untermüller je bodrý až rozšafný dobrák. Jeho žena Natálie Drabiščáková rozehrává na výbornou další svou hereckou polohu. Převažuje u ní přetvářka a daná dobrosrdečnost skrývá spíš určitý kalkul. Patří mezi postavy, které se snaží rozdávat dobrou náladu. Sestry Elinor (Eliška Brumovská) a Marianna (Daniela Šišková) se v titulní roli neztratily, ba naopak. Jejich výkon představení vévodí. Lord Kvido v podání Tomáše Drápely je podán jako patřičně namyšlený a domýšlivý. Plukovník Brandon (Pavel Oubram) překypuje ctí a rozvážností. Pavel Oubram se rovněž řadí mezi stálice souboru, které dokáží obstát v jakékoliv roli.

Jihočeské divadlo je v tomto prostoru dostatečně zabydlené. Jevištní technici, maskéři i garderoba má s ním zkušenosti, a tak dochází k velmi vyváženému skloubení požadavků inscenačního týmu, který díky tomu může objevit mnoho nového. A to se v případě inscenace ROZUM A CIT. Základem je dobrá volba textu, pro který má ředitelka a zároveň režisérka Martina Schlegelová obrovský cit. Vysoká empatie vůči předloze a hlavně jemný ženský rukopis se důrazně podepsal na celé inscenaci. A to musíme zdůraznit, že na diváka čekají opravdu akční scény: jízda v bryčkách, trysk posla na koni, dialogy v koňském sedle, bohatá choreografie, ale k tomu např. i psík čivava. Toto plemeno podtrhuje panskou namyšlenost. Ovšem správný šlechtic dává na odiv svou moudrost, pokoru a rozhodnost. A tím se ke slovu dostává nejen humor, ale sem tam i drobná ironie.

Krumlovská inscenace ROZUM A CIT se řadí mezi úspěšné. První start režisérky Martiny Schlegelové se na točně skutečně vydařil. Přejeme další úspěšné inscenace a rozkvět Jihočeského divadla pod jejím vedením.

www.otacivehlediste.cz

22.7.2024 16:07:20 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 38 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí

Benoni, Schneiderová, Šišková, Roden (Noční spoje)

Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro ...celý článek


Já, secese - Vítejte na digitální cestě

Já, secese

Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V ...celý článek


Hráči: Podvod zůstává podvodem

M. Finger, J. Hájek, V. Fridrich, O. Rychlý (Hráči)

Činoherní klub vstupuje do jubilejní 60. sezony a zahajuje ji premiérou inscenace HRÁČI. Inscenace je jakýmsi ...celý článek



Časopis 38 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 38. týden

Toyen, baronka surrealismu

Radost
Muzikant, výtvarník, pohodář Jan A. Pacák ve vzpomínkách příbuzných, J. Černého, P. Jandy, I. Greifo celý článek

další články...