Rozum a cit - Romantika, společenské kontrasty a králíci na Otáčivém hledišti
autor: Hynek Glos
zvětšit obrázekČinohra Jihočeského divadla České Budějovice zavítala opět na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Letošní sezónu vsadila na populární román Jane Austenové ROZUM A CIT - romantický příběh ze “staré dobré” Anglie. Text upravila Martina Schlegelová (rovněž režie) a Olga Šubrtová (dramaturgie). Jane Austenová, zakladatelka moderního rodinného románu v anglické literatuře, zachytila ve svém díle kontrasty bohatých a chudých, kde velkou roli hraje společenské postavení, ale také intelekt.
Autorky dramatizace Martina Schlegelová a Olga Šubrtová vycházejí z prostředí zámeckého parku. Otáčivé hlediště umožňuje podtrhnout rytmus. Přírodní scenérie doplňuje projekce (Jakub Čermák) a rovněž světelný design (Martin Špetlík). Letohrádek Bellarie je hlavní složkou scény, kterou v plenéru dotvořil Petr Vítek. Barokní zahrada dává prostor žánrovému historickému příběhu, vztahy podmíněné společenským postavením, přetvářkou a majetkem se naplňují v mnoha variacích. Zmíněná Bellarie představuje převážně zámecký život. Další části zahrady doplňují výborně nasvícené kotouče slámy (život vesničanů a v podzámčí). Další část scény zvyšuje dramatičnost pomocí projekce. Např. detailní záběry na tvář umírajícího otce (Dušan Sitek) a další.
Světelný design Martina Špetlíka dokáže nastolit nejen romantické scény, ale rovněž zvyšuje v ostrém světle napětí. Pokud nahlédneme do interiérů, tak například poskytnutý azyl Dashwoodových je skleník. Zámecké pokoje prorůstá mech a služebnictvo ho bez jakéhokoliv údivu zalévá.
Dalším symbolickým prvkem je variace na králíky. Ti se nám objevují v různých částech příběhu. Prvoplánový odkaz na Playboy nebude asi ten správný význam. Pak už nám zbývá jen lidové rčení: “Jak nám dupou králíci”, a nebo román Vladimíra Párala SOUKROMÁ VICHŘICE, který má děj vystavěný rovněž na příměru k životu králíků (jídlo, sex, spánek a smrt). V každém případě tento režijní prvek evokuje představivost diváka a to je dobře.
Hlavní příběh naplňuje osud dvou starších sester Dashwoodových, kterým umírající otec nemá v podstatě co odkázat, a tak se potýkají s nepříznivou rodinnou přízní. Herecké výkony vycházejí z rozumně zkrácené románové předlohy. Ta neztrácí nic na espritu, patřičná hloubka k zamyšlení je také zachovaná. Jenningsovi se vzájemně doplňují. Jiří Untermüller je bodrý až rozšafný dobrák. Jeho žena Natálie Drabiščáková rozehrává na výbornou další svou hereckou polohu. Převažuje u ní přetvářka a daná dobrosrdečnost skrývá spíš určitý kalkul. Patří mezi postavy, které se snaží rozdávat dobrou náladu. Sestry Elinor (Eliška Brumovská) a Marianna (Daniela Šišková) se v titulní roli neztratily, ba naopak. Jejich výkon představení vévodí. Lord Kvido v podání Tomáše Drápely je podán jako patřičně namyšlený a domýšlivý. Plukovník Brandon (Pavel Oubram) překypuje ctí a rozvážností. Pavel Oubram se rovněž řadí mezi stálice souboru, které dokáží obstát v jakékoliv roli.
Jihočeské divadlo je v tomto prostoru dostatečně zabydlené. Jevištní technici, maskéři i garderoba má s ním zkušenosti, a tak dochází k velmi vyváženému skloubení požadavků inscenačního týmu, který díky tomu může objevit mnoho nového. A to se v případě inscenace ROZUM A CIT. Základem je dobrá volba textu, pro který má ředitelka a zároveň režisérka Martina Schlegelová obrovský cit. Vysoká empatie vůči předloze a hlavně jemný ženský rukopis se důrazně podepsal na celé inscenaci. A to musíme zdůraznit, že na diváka čekají opravdu akční scény: jízda v bryčkách, trysk posla na koni, dialogy v koňském sedle, bohatá choreografie, ale k tomu např. i psík čivava. Toto plemeno podtrhuje panskou namyšlenost. Ovšem správný šlechtic dává na odiv svou moudrost, pokoru a rozhodnost. A tím se ke slovu dostává nejen humor, ale sem tam i drobná ironie.
Krumlovská inscenace ROZUM A CIT se řadí mezi úspěšné. První start režisérky Martiny Schlegelové se na točně skutečně vydařil. Přejeme další úspěšné inscenace a rozkvět Jihočeského divadla pod jejím vedením.
www.otacivehlediste.cz
Časopis 38 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí
Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro ...celý článek
Já, secese - Vítejte na digitální cestě
Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V ...celý článek
Hráči: Podvod zůstává podvodem
Činoherní klub vstupuje do jubilejní 60. sezony a zahajuje ji premiérou inscenace HRÁČI. Inscenace je jakýmsi ...celý článek
Časopis 38 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 38. týden
Zdeněk Petr
Málokdo zná jméno producenta, před nímž se třásla nejedna popová hvězda, autora nesmrtelných pí celý článek
OPERA/ TANEC
Životy slavných - Enrico Caruso
Enrico Caruso – věčný hlas
Příběh nejvýznamnějšího tenoristy počátku 20. století v německém dokumentu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 38. týden
Radost
Muzikant, výtvarník, pohodář Jan A. Pacák ve vzpomínkách příbuzných, J. Černého, P. Jandy, I. Greifo celý článek