Scena.cz - 1. kulturní portál   reklama Volny
Scena.cz - 1. kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru

    Časopis/Navigace
/
 
Aktuální články... /
Dalších 5
 
Přáníčka.net 
 
Starší články... /
Dalších 5
 
 
Zveme ...
 
Ve VČD se setká Bach s Händelem Připravit pro tisk Odeslat mailem /
 
Jiří Kalužný  (Mohla to být hvězdná chvíle)Východočeské divadlo Pardubice uvede 1. prosince 2017 (výjimečně v pátek) premiéru koncertní inscenace Mohla to být hvězdná chvíle, v níž se scházejí Johann Sebastian Bach a Georg Friedrich Händel. Tito dva barokní velikáni se však ve skutečnosti nikdy nepotkali. Vtipný text německého dramatika a muzikologa Paula Barze navozuje představu, jak by jejich „možné setkání“, jak zní doslovný překlad originálního názvu Mögliche Begegnung, mohlo probíhat.
„V Čechách byl titul uveřejněn doposud jen v rozhlasové verzi, divadelního provedení s koncertními vstupy se poprvé dočká až právě v hudbymilovných Pardubicích,“ upozorňuje dramaturgyně Jana Pithartová.

Hlavní role v inscenaci, která obohatí repertoár komorní scény pardubického divadla, ztvárňují Jiří Kalužný a Tomáš Lněnička, jejichž party doplňují Veronika Malá, Štěpánka Fingerhutová a Radek Žák. Za režisérský pult usedl Michael Tarant, který v Pardubicích před dvěma lety rovněž v české premiéře uvedl autorskou hru Hej, Mistře! přibližující životní osudy hudebního skladatele Jakuba Jana Ryby.
Autor Paul Barz u nás není příliš známý, do češtiny byly zatím přeloženy jen dvě jeho hry a na jednu z nich upozornil dramaturgii Východočeského divadla právě režisér Michael Tarant: „S dílem Paula Barze jsem se poprvé setkal, když jsem žil v Litvě. Zkoušel jsem tehdy s předním litevským hercem Regimantasem Adomaitisem a on mne pozval na představení Národního divadla, v němž hrál postavu Bacha.“
Pardubické inscenaci Barzova „Možného setkání“ předcházela polská verze s názvem Kolacja na cztery ręce (Večeře pro čtyři ruce) v Těšínském divadle rovněž v režii Michaela Taranta. „Pardubická inscenace bude však samozřejmě jiná. Vždy se snažím pohlížet na text, se kterým jsem se již setkal, čistým pohledem. Dozvědět se něco nového. A také od herců – to je zásadní věc. Jedna fáze je příprava, dialog s autorem, obrazy, fantazie, představy… A pak ta druhá, vstup herce na toto území. To je na tom lákavé,“ říká režisér, jenž nyní připravil i úpravu textu: „Důvodů k inscenační úpravě je vždy víc. Mne například celoživotně zajímá úloha osobnosti ve společnosti, její odpovědnost k ní, k vlastnímu talentu, blízkým lidem.“
Režisér Michael Tarant je podepsán také pod scénografickým řešením pardubického zpracování, kostýmy jsou z dílny Ivany Follové, na výběru hudby spolupracoval Bohuslav Vítek a projekce a fotodokumentaci vytvořil Petr Našic.

www.vcd.cz
 
| 29.11.2017 12:11:23 Redakce |             | Foto: Petr Našic |
 
 
 
Časopis /
aktuálně ze světa činohry, hudby, opery, tance, literatury a umění
 
V rubrice ... /
Aktuální články
Starší články
 
Přáníčka.net 
 
Z jiných oblastí ... /
Hudba
Opera/ Tanec
Literatura/ Umění
 
Scena.cz - 1.kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru