Scena.cz - 1. kulturní portál   reklama Volny
Scena.cz - 1. kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru

    Časopis/Navigace
/
 
Aktuální články... /
Dalších 5
 
Divadlo žije! 
 
Starší články... /
Dalších 5
 
 
Zveme ...
 
Cyrano dech beroucí a duchaplná inscenace v kinech Připravit pro tisk Odeslat mailem /
 
Jamie Lloyd (Cyrano z Bergeracu)Také James McAvoy patří k filmovým hvězdám, které pravidelně vystupují na londýnském jevišti. Za posledních deset let se tam objevil čtyřikrát a pokaždé v režii provokativního Jamieho Lloyda. Ten spolu s „coolness“ dramatikem Martinem Crimpem francouzskou klasiku Edmonda Rostanda z konce 19. století
Cyrano z Bergeracu radikálně zmodernizovali do odvážné, dech beroucí a duchaplné inscenace, která se rychle stala hitem přelomu roku i aktuální sezóny NT Live. V přímém přenosu romanci o poetickém vojákovi tiše zamilovaném do Roxany, která si vyhlédla jiného, uvidí už ve čtvrtek 20. února 2020 od 19:45 diváci kin Aero, Oko a Cinestar Anděl v Praze, Bia Central v Hradci Králové, kina Vesmír v Náchodě a kina Svratka Tišnov.

Ze záznamu pak kritiky i diváky opěvované představení promítnou v průběhu února, března a dubna také kina v Brně, Ostravě, Turnově a Praze.
Letos čtyřicetiletý Jamie Lloyd patří už přes dekádu k výrazným postavám britského divadla. Jeho Jamie Lloyd Company nyní hostuje ve westendovském divadle Playhouse a na programu má mimořádně atraktivní produkce. Cyrana z Bergeracu v březnu vystřídá drama Racek s Emilií Clarke v roli Niny, v létě se v jeho režii Londýnu představí Jessica Chastain jako Ibsenova Nora. Lloyd ovšem klasiku rád nově interpretuje a aktualizuje. To je případ i Cyrana, jehož Edmond Rostand v roce 1897 napsal jako romantickou tragikomedii z barvité doby poloviny 17. století. Nyní Cyrano v tričku a džínách na takřka holé scéně recituje jako rapper do mikrofonu, bez širáku i umělého nosu. A přesto (či právě proto) je podle ohlasů jeho osud ještě dojemnější a víc strhující, než jsme zvyklí z množství filmových i divadelních verzí.

„S určitými hrami se pojí spousta umělosti, pozlátka a pastiček a Cyrano mezi ně určitě patří. Obvykle v něm nechybí velký klobouk s velkým perem, šermující mušketýři a podobné věci. Ne že by tyhle rekvizity nebyly super, ale už jsme Cyrana s nimi viděli milionkrát, takže se z nich stalo klišé. Jamie se rozhodl, že my se od klišé oprostíme, že nebudeme používat ony divadelní prostředky, které každý čeká. Vrátili jsme se ke slovům té hry a nechali jsme to na nich,“ popsal James McAvoy nový přístup k oblíbenému kusu.

Jamie Lloyd se jako režisér velkých hvězd nebojí, v minulosti už pracoval s Kitem Harringtonem (Doktor Faustus) nebo Tomem Hiddlestonem (Zrada). Za nejdůležitější pracovní vztah své kariéry nicméně považuje ten s Jamesem McAvoyem, který začal v roce 2009 díky inscenaci Tři deštivé dny. Od té doby skotského herce proslaveného dramatem Pokání nebo superhrdinskou akcí X-Men: První třída Lloyd režíroval i jako Macbetha a Čtrnáctého hraběte Gurneyho a loni ho obsadil do role, kterou ztvárnila dlouhá řada známých herců, od Dereka Jacobiho přes Gerarda Depardieua po Steva Martina. „Cyrano si z exhibicionismu, agrese a duchaplného vtipu postavil krunýř, který v něm očividně chrání něco hluboce bolestného a osamělého. Proto ta hra přetrvává – každý máme své nejistoty, něco, s čím zápolíme. Naše inscenace tomu chce porozumět, místo aby jen nabídla fanfarónské dobrodružství,“ popisuje novou roli McAvoye režisér Lloyd.

„James McAvoy podává ohromující, silný výkon v této ukázce čistého divadla, nejúchvatnější a nejvíc vzrušující show, která je nyní v Londýně k vidění. Režisér Jamie Lloyd a adaptátor Martin Crimp zmodernizovali a osekali veršované drama Edmonda Rostanda z roku 1897 o vojáku-básníkovi s velkým nosem do strohé rapové bitvy v pouličním stylu. S etnicky a fyzicky rozmanitým obsazením v moderních šatech, skoro bez scény a bez protetického nosu toto představení poutá imaginaci, mysl a srdce. Závratně chytré verše vyjadřují komplexní myšlenky o lásce, literatuře, obrazu našeho těla a pravdě, ve své podstatě ale inscenace zůstává podmanivou, tragikomickou romancí. Nick Curtis, Evening Standard.
Hra je v původním anglickém znění s českými a anglickými titulky. Předprodej a rezervace vstupenek probíhá na pokladnách jednotlivých kin a online. Cena vstupenky je od 250 Kč. Držitelem licence pro přenosy NT Live v ČR je distribuční společnost Aerofilms.

www.aerofilms.cz
 
| 17.2.2020 16:02:57 Redakce |             | Foto: archiv divadla |
 
 
 
Časopis /
aktuálně ze světa činohry, hudby, opery, tance, literatury a umění
 
V rubrice ... /
Aktuální články
Starší články
 
Přáníčka.net 
 
Z jiných oblastí ... /
Hudba
Opera/ Tanec
Literatura/Umění
 
Scena.cz - 1.kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru