
Letošní jubilejní
25. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskuteční od
1. do 9. prosince 2020 s výmluvným podtitulem
diesmal digital. Přehlídka výrazných německojazyčných inscenací dostala, vzhledem k aktuálním protipandemickým opatřením, digitální podobu. K vidění budou (s českými titulky) aktuální inscenace z prestižních německých scén, včetně slavného nezávislého souboru
She She Pop. Výrazné místo v programu má letošní laureát Ceny Josefa Balvína –
Činoherní studio v Ústí nad Labem s
Funny Games. Každá inscenace bude na webové stránce festivalu
www.theater.cz uváděna tři dny, vždy od 20.00–23.59. A pro diváky
zcela zdarma! Po vybraných inscenacích budou navíc následovat online diskuse s tvůrci.
Pražský divadelní festival německého jazyka otevře inscenace
Marie Stuartovna z berlínského
Deutsches Theater. Režisérka Anne Lenk se nedopouští žádné převratné dekonstrukce, spíše ukazuje, jak silný, chytrý a také vtipný je původní text Friedricha Schillera. A to s vydatnou pomocí skvělého obsazení v čele s titulní Franziskou Machens a Julií Windischbauer jako anglickou královnou Alžbětou.
Hamburský
Thalia Theater nabídne inscenaci
Boxer. Dramatizaci románu hvězdy současné polské literatury Szczepana Twardocha režíruje neméně ceněná polská režisérka Ewelina Marciniaková, které se v inscenaci povedlo herecky silné varování před rostoucím nacionalismem v dnešním Polsku a Evropě. Z produkce
Thalia Theater pochází také inscenace hry Williama Shakespeara
Něco za něco v režii Stefana Puchera, překladu a inscenační úpravě Thomase Melleho, jednoho z nejzajímavějších autorů dneška, který v Praze představil své druhé robotické já letos v březnu v inscenaci
Tísnivé údolí. Vysoce aktuální Melleho přepis Shakespeara osciluje mezi sexem a mocí, přičemž o sexu je všechno, jen sex je o moci. Alžbětinský text se dostává do 21. století, a ještě dál a mimo jiné se ptá, zda je opravdu správné všechno, co je spravedlivé.
Dalším bodem programu je inscenace nezávislého souboru
She She Pop s názvem
7 sester. Čtyři performerky a performeři se vmísí mezi personál Čechovova dramatu
Tři sestry, aby zde založili sesterství... She She Pop dokážou mimořádně lehce, netradičně a s humorem nahlížet na velmi složitá společenská témata a daří se jim to i v této inscenaci.
Letošním laureátem Ceny Josefa Balvína, kterého tradičně vybírá porota tvořená redaktory Divadelních novin, se stala inscenace
Funny Games z ústeckého
Činoherního studia. Dramaturg K. F. Tománek a režisér Tomáš Loužný adaptovali film rakouského režiséra Michaela Hanekeho o nezvaných hostech, kteří nabourají prázdninovou idylku jedné šťastné rodiny. Napínavá hra má nejasná pravidla, do poslední chvíle nevíme, o co se vlastně hraje.
Z
Münchner Kammerspiele byl vybrán první počin autorského tandemu Falka Richtera a Anouk van Dijkové Touch. Richter se postaral o text, Anouk van Dijková o choreografii – režie je společná. Na předělu mezi tancem a činohrou se tvůrci ptají, jak se předěly v našem způsobu soužití, v naší politické angažovanosti, v naší hospodářské situaci promítají do životopisů a do těl vystupujících? Tělesný dotyk a blízkost se z projevu náklonnosti mohou změnit v potenciální ohrožení.
Z hamburského
Schauspielhausu za českými diváky míří herecky skvělá a technicky dokonalá inscenace
Anatomie sebevraždy, text britské autorky Alice Birch v režii Katie Mitchell. Temná sonda do rodinného života vypráví příběh tří generací žen v dramaturgicky rafinovaném uspořádání: dějové linky se na jevišti odehrávají simultánně, přičemž každá protagonistka se pohybuje ve svém vlastním časovém pásmu.