Scena.cz - 1. kulturní portál   reklama Gasparáda - mezinárodní divadelní festival J. G. Deburaua Volny
Scena.cz - 1. kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru

    Časopis/Navigace
/
 
Aktuální články... /
Dalších 5 Předchozích 5
 
Přáníčka.net 
 
Starší články... /
 
 
Zprávy
 
Tomáš Ondřej Pilař: Láska dovede být silnější a mocnější než smrt Připravit pro tisk Odeslat mailem /
 
Tomáš Ondřej PilařSoubor Opery Jihočeského divadla České Budějovice uvádí od 4. srpna 2022 na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově scénické zpracování oratoria MESIÁŠ Georga Friedricha Händela z roku 1741 v režii Tomáše Ondřeje Pilaře, šéfa souboru Opery JD. Ten před reprízou 13. srpna 2022 u Kaskádové fontány v zámeckém parku v rámci lektorského úvodu představil fakta kolem vzniku tohoto oratoria, zmínil i souvislosti v operní tvorbě dané doby. Rovněž objasnil režijní záměr a propojení oratoria Mesiáš s životem Josefa Adama ze Schwarzembergu.

Pokud bych měl oratorium Mesiáš popsat jednou větou, tak bych ho nejspíš přirovnal k nádherné luxusní bonboniéře, ve které je skryto mnoho nejkrásnějšího, co lze zažít s barokní hudbou. Cesta k tomuto dílu vedla trnitými srázy a nebylo zdaleka jednoznačné, že vůbec vznikne. Jeho autor Georg Friedrich Händel se narodil
23. února 1685 v Halle nad Sálou (Německo). V té době je Vivaldimu sedm let. Bach se narodí zhruba za měsíc. Za sedmdesát let se narodí Mozart.
Händel přišel na svět, který miloval italskou operu seria. Byl to žánr známý svou brilantní technikou, posouváním hranic, co je schopen lidský hlas vytvořit. Händel se do tohoto žánru doslova zamiloval. Cestoval po Itálii a Německu, získal mnoho zkušeností. Roku 1711 přijel do Anglie. Toto setkání s anglickým publikem bylo pro něj osudové. Následně v Anglii zůstal celých padesát let. Nebylo samozřejmé, aby v Anglii uspěl skladatel německého původu s operou. Anglické publikum je v 17. a 18. století zvyklé převážně na činohru, na divadlo slova, příběhy, dramatické a dobře vystavěné zápletky. Italská opera barokního střihu zrovna z hlediska zápletek moc sofistikovaná nebyla. To byla tajná ingredience Händlových schopností, protože dovedl do své hudby vložit drama. Pomocí svých tónů uměl u diváků vyvolat emoce a to do takové míry, že si ho anglické publikum zamilovalo. V roce 1711, kdy byl jeho Rinaldo bouřlivě přijat, začal skládat pro Anglii dvě opery ročně, což je neuvěřitelná frekvence. Ve výsledku tam zkomponoval téměř čtyřicet dalších operních děl.

Nicméně, jak se říká, žádný strom neroste do nebe. Ani Händelova sláva nestoupala nekonečně. Na konci třicátých let se kolem něj začalo objevovat množství konkurenčních divadelních skupin. Hodně z nich mu nepřálo. K vážným finančním problém, dluhům a krachu, se přidali ještě vážné problémy zdravotní. Ke všemu byl upoutaný na lůžko, byl po infarktu. Nikdo si už nemyslel, že by napsal jakoukoli operní skladbu. V životě už to tak bývá, že se někdy zažehne jiskřička naděje.
Roku 1741 dostal nabídku zúčastnit se koncertní sezóny v Dublinu. Toto město té doby představovalo kulturní periferii Evropy. Nebylo to určitě místo pro skladatele takového formátu jako byl Händel. On, přestože byl vážně nemocný, se nakonec rozhodl a do Dublinu odjel. Chápal to jako svou příležitost a 22. srpna 1741 sedl k psacímu stolu a za neuvěřitelných dvacet čtyři dní napsal dílo, kterým vybojoval svůj umělecký život zpátky. Oratorium MESIÁŠ se zapsalo mezi nejvýznamnější skladby v historii hudby vůbec. To mělo premiéru
13. dubna 1742. (V Londýně bylo uvedeno o rok později, v Praze v Mozartově úpravě roku 1804 - pozn. red.) Vyvolalo naprosté nadšení. Na samotnou premiéru byl sál přeplněný o sto lidí. Noviny anoncovali další reprízy s prosbou, aby pánové nechali doma kordy a dámy si nebraly obruče pod své suknice. Mesiáš se dostal na jeviště světových koncertních scén a sálů. A téměř tři sta let se tam drží dodnes.
Händl prožil v uměleckém světě dalších devatenáct let. Zemřel roku 1759. Poslední skladba, kterou ve svém životě slyšel byl právě Mesiáš. Stalo se tak šest dnů před tím, než odešel na věčnost. Jaká je spojitost Händelova Mesiáše a tohoto prostoru barokní zahrady v Českém Krumlově? Je téměř magická. Celý tento prostor, kde stojí otáčivé hlediště, včetně barokní fontány, barokního letohrádku Bellarie, včetně barokního plášťového mostu, barokního divadla a celé barokní přestavby zámku Český Krumlov. Toto všechno nechal vybudovat jeden jediný muž a to byl významný kníže Josef Adam ze Schwarzenbergu. Tento šlechtic prožil neuvěřitelný a pozoruhodný život. Když mu bylo devět let, jeho otce nedopatřením zastřelil při lovu na jeleny císař Karel VI., otec Marie Terezie. Mladý šlechtic Josef Adam byl v devatenácti letech zplnoletněný a ustanovený knížetem a oženil se. Stalo se tak 22. srpna 1741, což bylo přesně v den, kdy o tisíc kilometrů dále usedal Händel ke svému psacímu stolu a začal komponovat oratorium Mesiáš.

Jako režisér jsem se rozhodl, že Vás diváky nechám vstoupit do příběhu očima toho devítiletého chlapce. Očima šlechtice, který přišel o otce a poprvé v životě se táže po otázkách, jaké jeho život přesahují. Josef Adam do Českého přinesl baroku. V kostele sv. Víta nechal zbudovat kapli, kam uložil srdce svých rodičů. Po jeho smrti tam bylo uložené i srdce jeho.
Zpátky k dílu Georga Fridricha Händela. Toto dílo pracuje s doslovnými citacemi z písma svatého a to z překladu Bible krále Jakuba z roku 1611. Jazyk, který uslyšíte, je stará Shakespearovská angličtina. Libreto sestavil Charlese Jennense, který vybudoval toto dílo na půdorysů tří uzavřených celků, jako by to mělo tři dějství. První část představuje proroctví o příchodu Ježíše Krista. Vrcholí scénou v Betlémě se známým zjevením Andělů pastýřům. Druhá část zpodobňuje Pašijové události. Kristovo umučení, smrt, Zmrtvýchvstání, Vzkříšení a Nanebevstoupení. Obsahuje známý sbor Aleluja. Třetí část představuje Krista jako vykupitele všeho lidstva, a toho na kterého křesťané čekají, že přijde na konci všech věků během Apokalypsy soudit živé i mrtvé. Právě určitou vizí apokalypsy toto oratorium končí.

Händelův hudební jazyk se opírá o několik různorodých zdrojů. Jak jsem již přirovnával k překrásné barokní bonboniéře, tak se v ní poskládalo mnoho inspiračních žánrů a zdrojů dobové hudby. V první řadě je to inspirací italskou operou seria. Uslyšíte několik árií, jak by z této stylovosti vzešly. Uslyšíme sbory, na nichž možná zarezonuje nějaký náznak Bachovského kontrapunktu. Uslyšíme náznak nádherné polyfonní části, ty čerpají z dědictví Giovanniho Pierluigi da Palestrina. Pak je tam jedna tajná ingredience, kterou toto dílo Händel nádherně oživil. A to je prvek lidové hudby. Nejen lidové hudby anglické, ale i té, jakou jako malý chlapec slyšel ve svém okolí. Musím upozornit na nádherné hudební číslo, kde zazní citace jedné nádherné prastaré italské neapolské vánoční koledy. Händl v ní vzpomíná na Vánoce svého dětství. (Na jevišti projde v zadním plánu bílý jelen - v tento okamžik zazní tato vánoční píseň.)
Ještě si neodpustím jednu árii, která je bohužel ve stínu Hallelujah, následuje hned poněm: I know that my Redeemer liveth – Vím, že můj vykupitel žije. Tato část je okouzlující svou hloubkou.
Celé dílo směřuje k velkolepému finále. Nádhernému polyfonnímu sboru na jediné slovo AMEN. Poté, co celé dílo skončí, otevřeme-li partituru z roku 1741 spatříme tři písmena, která Händel na konec tohoto rukopisu vepsal: SDG - Soli Deo Gloria/ Sláva samotnému Bohu. Händel těmito třemi znaky připsal veškeré zásluhy nikoliv své genialitě nebo inspiraci, ale zkrátka samotnému Bohu. Pokud je Mesiáš určitou tapisérií lidských osudů, příběhů a témat, symbolů, které se proplétají a navzájem se ovlivňují, pak jedno jediné, co vystupuje na povrch s krásou a jasem a je to hluboké přesvědčení, které z tohoto oratoria plyne, že láska dovede být silnější a mocnější než smrt.

www.otacivehlediste.cz
 
| 15.8.2022 16:08:50 Josef Meszáros |             | Foto: archiv divadla |
 
 
 
Časopis /
aktuálně ze světa činohry, hudby, opery, tance, literatury a umění
 
V rubrice ... /
Aktuální články
Starší články
 
Divadlo žije! 
 
Z jiných oblastí ... /
Divadlo
Hudba
Literatura/Umění
 
Scena.cz - 1.kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru