Scena.cz - 1. kulturní portál   reklama Volny
Scena.cz - 1. kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru

    Časopis/Navigace
/
 
Aktuální články... /
Dalších 5
 
Divadlo žije! 
 
Starší články... /
Dalších 5
 
 
Z éteru
 
Hudební tipy 36. týden Připravit pro tisk Odeslat mailem /
 
Leonard Bernstein o hudbě Česká filharmonie – Zahajovací koncert 124. sezony
Dnešní večerní koncert z pražského Rudolfina. Skladby B. Smetany – Prodaná nevěsta, předehra k opeře a tance z opery Polka, Furiant a Skočná, P. I. Čajkovského – Evžen Oněgin, Dopisová scéna z 1. dějství opery, op. 24 a D. Šostakoviče – Symfonie č. 8 c moll, op. 65 diriguje S. Byčkov. Sólo soprán – E. Stichina. Režie A. Rezek (Premiéra). Slavnostní zahájení sezony se zpočátku ponese v operním duchu, který připomene slavná díla Bedřicha Smetany a Petra Iljiče Čajkovského. Těžiště programu však leží v Šostakovičově Osmé symfonii. Pro Dmitrije Šostakoviče, jehož sovětský režim vytrvale kritizoval za nedostatek optimismu, byla druhá světová válka určitou formou uměleckého útočiště: „Pak přišla válka a smutek se stal obvyklým. Mohli jsme o něm mluvit, mohli jsme otevřeně plakat pro ty, které jsme ztratili. Lidé se přestali bát slz. Před válkou snad nebylo rodiny, která by někoho neztratila. Otce, bratra nebo blízkého přítele. Každý měl pro koho plakat, ale musel to dělat tiše, pod peřinou, aby ho nikdo neviděl. Všichni se báli všech a smutek nás skličoval a dusil. Dusil i mne. Musel jsem o něm napsat. Musel jsem napsat Requiem za všechny, kteří zemřeli, kteří trpěli. Musel jsem popsat tu strašlivou vyhlazovací mašinerii a protestovat proti ní. Sedmá a Osmá symfonie jsou moje Requiem. Cítím nekonečnou bolest pro ty, které zabil Hitler, ale moje bolest pro lidi zabité na Stalinův příkaz není o nic menší. Trpím pro každého, kdo byl umučen, zastřelen nebo vyhladověn k smrti. Takových byly miliony předtím, než začala válka s Hitlerem. Válka přinesla mnoho nových smutků a nového zmaru, ale nezapomněl jsem přitom na hrůzy předválečných let. O tom jsou moje symfonie včetně Osmé.“
Vysílání: 04.9., 20.20 hod., ČT art

Leonard Bernstein o hudbě (9/25) - Co je melodie?
Co je podstatou hudby, kromě harmonie a rytmu? Cyklus slavného amerického dirigenta, skladatele, klavíristy a pedagoga. Téma deváté části Bernsteinova cyklu začíná otázkou: "Co je to melodie?". Melodii obyčejně lidé berou jako popěvek, písničku, kterou si mohou i zapískat a která se snadno zapamatuje, protože "uvízne v hlavě". Melodie je vlastně zpěvnou stránkou hudby, jako je rytmus jejím tanečním rysem. Nejdůležitější věcí nápěvu je jeho samostatnost. Má svůj začátek, střed a konec, a poskytuje nám uspokojení. Někdy to může být přímo píseň, jako například Gershwinovo Summertime, Schubertova Serenáda nebo Mrs. Robinson Paula Simona. Ale v symfonické hudbě nejsou přesně takové nápěvy. Kdyby byly úplně samy o sobě, nepotřebovaly by další rozvíjení. A rozvíjení je v symfonické hudbě to hlavní: narůstání a proměny melodického jádra do velkého symfonického stromu. Jako krásná ukázka melodie poslouží poslední věta Brahmsovy Čtvrté symfonie – přitom její téma není víc než stupnice ze šesti tónů.
Vysílání: 04.9., 00.20 hod., ČT art

Ondřej Pivec & Kennedy Administration
Virtuózní český Hammond varhaník a jeho společný projekt s americkou vokalistkou na pražském hudebním festivalu. Režie R. Vodrážka (Premiéra). Hammond varhaník, klávesista, skladatel a dnes už i producent Ondřej Pivec se po letech zařadil mezi nemnoho českých jazzmanů, kteří se prosadili na americké, potažmo světové hudební scéně. Jako člen doprovodné kapely jazzového vokalisty Gregoryho Portera byl spoluoceněn cenou Grammy za album Take Me To The Alley a od té doby za mořem dál rozvíjí svou slibnou kariéru. Do Prahy přijel 7. září 2018 spolu s americkou vokalistkou Kennedy, jejichž společný projekt – Kennedy Administration – je skvělou kombinací funky, soulu, popu, R'n'B i jazzu. Sestavu, kterou mohli vidět návštěvníci akce Music Festiwall, tentokrát doplnili špičkoví čeští instrumentalisté – Jan Andr na Hammondy, Jan Jakubec na baskytaru a Michal Daněk na bicí.
Vysílání: 05.9., 22.20 hod., ČT art
Opakování: 08.9., ČT art

Dvořákova Praha 2019 – zahajovací koncert
Dnešní úvodní koncert 12. ročníku mezinárodního hudebního festivalu. Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104, B. 191 a Symfonie č. 8 G Dur, op. 88, B. 163, "Anglická". Hraje Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, dirigent Christoph Eschenbach. Sólo violoncello – Kian Soltani. Režie A. Rezek (Premiéra). Jen velmi těžko se dá rozhodnout, zda zahajovací koncert letošní Dvořákovy Prahy více láká svou dramaturgií nebo obsazením. Dvořákův slavný violoncellový koncert i populární osmá symfonie totiž bezpochyby patří nejen k vrcholům jeho vlastní tvorby, ale i evropské hudby konce 19. století vůbec. Neméně výjimeční jsou i umělci, kteří je budou tlumočit: Národní symfonický orchestr italského rozhlasu a televize, těleso s vynikající pověstí, povede skutečná dirigentská osobnost Christoph Eschenbach a při violoncellovém koncertu se představí dnes velmi vyhledávaný hudebník mladé generace Kian Soltani. Spojení úchvatné Dvořákovy hudby s mistrovskou interpretací bude určitě tím pravým vykročením do letošního ročníku.
Vysílání: 08.9., 20.20 hod., ČT art
 
| 26.8.2019 14:08:55 Redakce |             | Foto: The Metropolitan Opera |
 
 
 
Časopis /
aktuálně ze světa činohry, hudby, opery, tance, literatury a umění
 
V rubrice ... /
Aktuální články
Starší články
 
Divadlo žije! 
 
Z jiných oblastí ... /
Divadlo
Hudba
Literatura/ Um?ní
 
Scena.cz - 1.kulturní portál  
/
Jak    číst příspěvky
   se registrovat
   soutěžit
   hledat
 
 
 
Mapa serveru