zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ewald Palmetshofer: hamlet je mrtev. bez tíže

Ilustrační foto

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Další premiérou jubilejní 40. sezóny Činoherního studia CO TEĎ / KUDY VEN (po Ibsenově Nepříteli lidu a monodramatu Dagmar Šimkové Byly jsme tam taky) je vůbec první české uvedení hry významného současného rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera, konkrétně jeho textu z roku 2007 – HAMLET JE MRTEV. BEZ TÍŽE.

Překlad, který ctí náročný rytmus a jazykové prostředky originálu, přímo pro Činoherní studio vytvořila Veronika Musilová Kyrianova, jež je od sezóny 2011/2012 součástí dramaturgického týmu. Inscenaci zkouší v Činoherním studiu David Šiktanc, absolvent režie na pražské DAMU, dramaturgem inscenace je Vladimír Čepek.

Realizační tým neklade důraz jen na téma generačního střetu, ale zabývá se možnostmi či schopnostmi postav uchopit přítomnost, žít tady a teď v závislosti na rekonstrukci věcí minulých. Zabývá se otázkami soužití mezi třemi generacemi – generací prarodičů, rodičů a jejich dětí. „Děti“ jsou již dospělí třicátníci, a je možné tušit i brzký nástup čtvrté generace.

Na pohřbu Hanese, který se koná ve stejný den jako oslava pětadevadesátých narozenin babičky, se Dani a Mani setkají se svými dávnými kamarády z doby dospívání, s Olim a Bínou. V bizarní atmosféře se začne odehrávat rekonstrukce spletitých životních příběhů...

Ewald Palmetshofer vytváří ve svém „hamletovi“ specifický svět plný obrazů a geometrie a otevírá řadu témat spjatých s otázkami ekologické krize a globalizace, s hledáním identity a životního smyslu a s problémy současné rodiny.

S určitou nadsázkou lze hru označit podtitulem „rodinné drama“. Franz Wille v časopisu Theater heute (02/2008) píše: „Už dlouho tady nebyl tak pěkný kus o rodině jako je hamlet je mrtev. bez tíže. Na jedné straně v něm najdeme všechno, co v Ibsenovi: celé to pomalé shazování vnější lidské fasády – ale přitom ukazuje starého Nora (Ibsena) tak starým, jak ve skutečnosti je...“ Přes všechna závažná témata je hra velice svižná. Autor vytváří vlastní jazyk, odosobněný a nedořečený, založený na rytmu a plný slovní komiky a humoru.

11.12.2011 22:12:53 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Malé divadlo vyrazí v létě na festivaly

Gaga  (Malé divadlo)

Mále divadlo čeká festivalové léto. Mimo nejnavštěvovanější letní open air scénu v České republice tedy na Otá ...celý článek


Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!

Andrew Scott a Indira Varmu (Foto: Manuel Harlan)

Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra ...celý článek


Kniha nocí výprava do tajemné Černozemě v Rokoku

Petr Konáš (Kniha nocí)

Městská divadla pražská uvedou v české premiéře inscenaci na motivy cenami ověnčené Knihy nocí od významné sou ...celý článek


Krvavý měsíc vykouzlí magický večer nad řekou Svratkou

Petr Bláha (Krvavý měsíc)

Spisovatel a dramatik Jaroslav Rudiš napsal pro Národní divadlo Brno novou hru Krvavý měsíc. Jelikož autor dva ...celý článek


Jihočeské divadlo odstartovalo svou letní sezónu

Rozum a cit na Otáčivým hledišti

Letní sezóna Otáčivého hlediště v Českém Krumlově přiláká zpět do zámecké zahrady duši ikonického umělce Egona ...celý článek



Časopis 24 - sekce

HUDBA

Michal David – žít tak, jak se má

Michal David – žít tak, jak se má

Úspěšný zpěvák, hitmaker, hudebník a bavič si žije dobře a spokojeně, jak si na počátku své kariéry předsevzal celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 25. týden

Kafka - Milena

Kafka (5/6) - Milena
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. P celý článek

další články...