zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kmeny Pavla Baňky

Kmeny Pavla Baňky

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Kmenové souvislosti jsou výstavním projektem Pavla Baňky, ve kterém se navrací k portrétním fotografickým cyklům, pořízeným v improvizovaných „happeningových” fotoateliérech v Benicích a v zahraničí na přelomu 80. a 90. let 20. století. Fotografie autor snímal velkoformátovovou fotokamerou na černobílý Polaroid (materiál s negativem). Jednalo se převážně o skupinové portréty osob, které poutají bezprostřední civilností během samotného pózování v Baňkových „fotostanech”. K tématu portrétní fotografie se autor vrací i záměrem inscenovat fotoateliér v prostorách Zámku Průhonice a rozšířit tak studiové možnosti sociální fotografie o rozměr fotografování v průběhu výstavy.

Stěžejním je pro výstavu cyklus barevných velkoformátových fotografií Matky a dcery, na kterém Pavel Baňka pracoval s přestávkami od roku 2004 a dosud nebyl komplexněji vystaven. Série těchto portrétů je latentní sociologickou studií, rozbor rodinných konstelací, modulací rodinného vztahu. Zvláštní postavení na výstavě mají dvě fotografie stávkujících studentů z listopadu 1989, pořízené na pražských uměleckých školách VŠUP a AVU, které vystavuje poprvé po 25 letech v kontextu dalších „školních fotografií“. Jestliže vybrané fotografie napříč cykly tvoří pro Pavla Baňku osobní studii fotografického portrétu včetně zpřítomnění samotného procesu a práce s modelem, přizváním sedmi hostujících umělců se schéma výstavy rozšiřuje o konkrétní osoby.

Vnímání vlastní tvorby Pavel Baňka záměrně převádí do pozice společenské glosy, kdy skrze výstavní formát a výběr hostů nechává doplnit komentář od svých nejbližších přátel mezi fotografy. Jedná se o spolupracovníky podílející se s Pavlem Baňkou na jeho práci ve fotokomoře, stejně jako na pedagogické, nakladatelské nebo galerijní činnosti. Tematická pestrost je zjevná mezi samotnými autory a jejich přístupu k fotografii, jde o tvorbu Terezy Kabůrkové, Markéty Kinterové, Silvie Milkové, Veroniky Daňhelové, Tomáše Hrůzy, Václava Kopeckého a Petra Košárka. Jimi vybraná díla se nevztahují k vybraným portrétním cyklům Pavla Baňky, ale naopak se stávají přímou ilustrací Baňkovy současné inspirace a dialogu, který s těmito autory svým specifickým způsobem vede. Výstava potrvá do 31. 12. 2014.

21.9.2014 13:09:13 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Výstavy

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek


Nové realismy

Expozice Nové realismy (Foto: Jan Kolský)

Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Jamaron si brousí zuby na Prahu

Jamaron (Foto: Lucas Kozel)

Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek

další články...