zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražský výběr symphony - dokonalá symfonická show

Pražský výběr symphony

autor: Petr Schier  

zvětšit obrázek

V sobotu 10. března 2018 byla většina diváků mimořádného koncertu Pražský výběr symphony postavená před dilema, jakou vlastně róbu pro tuto příležitost zvolit. Na jednu stranu velí bontón, že návštěva koncertu vážné hudby vyžaduje společenský oblek, na druhou stranu je na programu hudba vyhlášených rockových rebelů 80. let… Nechme ale módních úvah a pojďme k samotné produkci. Organizátoři Prague Proms prozradili, že inspirací pro tuto odvážnou dramaturgií byl koncert Pražského výběru v O2 aréně. Inspirace je dobrá, ale co samotná realizace?

K podobné akci je potřeba velkých a výrazných osobností, kterými členové Pražského výběru – Michael Kocáb, Michal Pavlíček či Vilém Čok jsou, ale jak to funguje v případě aranžmá výrazných rockových skladeb pro symfonický orchestr? Prozraďme, že dirigent Steven Mercuri patří k vášnivým posluchačům rockové hudby, a do jeho playlistu oblíbených skladeb právě Pražský výběr patří.
Zmínil jsem, jaké problémy nastaly s volbou vhodného oblečení, i když spontánní příznivci z řad skalních fandů kapely toto asi neřešili. Přesto představa, že se vroucí rocková hudba, jejíž základní kameny tvoří basová a sólová elektrická kytara, bicí a klávesy, přelije v symfonické nástrojové obsazení – smyčcové sekce, dechové sekce (ať už dřevěné nástroje nebo žestě), bicí a další nástroje (harfa, klavír, varhany…), mi připadla, jako kdyby se na jevišti měl propojit oheň s vodou.

Dirigent Steven Mercuri ovšem v transkripci aranžmá od rocku k symfonii obstál. Dobrý nápad byl zapojení komorního sboru. Skvělá rytmická sekce tvořená Lukášem Chejnem, Vítkem Pospíšilem, Tomášem Uhlíkem a Ondřejem Pomajslem skutečně tvrdila „basu“, protože přesný úder a dobře načasovaný rytmus tvoří ryzí big beat. Výborně se držel celý Český národní symfonický orchestr, který má na svém kontě velké úspěchy zejména na poli zahraniční hudby.

Dočkali se diváci v hledišti vypalovaček jako Zubatá, Václavák, Tatrman nebo Pražáci? Koncert gradoval nejen díky odvazu matadorů Pražského výběrů, ti si pro ozvláštnění večera vypomohli zapojením ženského elementu. Kdo jiný by mohl zapadnout do rockové a beatové smetánky než stálice Bára Basiková - byla výborná, byť ji Michal Pavlíček po dlouhé předehře vyzval: „Báro, tak už zpívej…“. Dalšími hosty byli Hanka Kosnovská a Michal Skořepa. Jejich účinkování můžeme chápat jako vystoupení předskokanů. Otevírali koncert skladbou Tajtrló, a později jako skokani. Hanka Kosnovská nabídla ve skladbách silný a vyzrálý hlas. Dirigent Steven Mercuri „utáhl“ orchestr v plné síle rockové animálnosti. Překvapil i kytarovým duetem s Michalem Pavlíčkem. Lahůdkou byla vzpomínka na Miloše Kopeckého, jediná převzatá skladba v dramaturgii koncertu - Mackie Messer. Velmi působivý byl přechod z filmového dialogu a hudby do jevištní live verze. I v této skladbě zabodoval Steven Mercuri coby sólový zpěvák partu v anglickém původním znění.
Michael Kocáb i Vilém Čok v krátkých intermezzech uváděli jednotlivé skladby. Vilém dopředu slíbil, že jeho slovník bude odpovídat dané situaci, usoudil, že jeho obvyklé vulgární špílce nejsou na místě… Michael Kocáb nostalgicky objasnil okolnosti vzniku některých písní, zmínil se s výstražnou intonací v hlase, že některé zlo přetrvává dodnes, případně se probouzí… Ve skladbě Chvastoun, kde se v textu zpívá „My jsme hráli na cimbály, všechny myši tancovaly…, já jsem hrál, ty jsi hrál…“ aktuálně glosoval: „Miloš hrál na cimbál, Andrej hrál na cimbál, Tomio hrál na cimbál…“. Impulsivně mě napadlo, že skladby jsou poplatné době, ale pak jsem se zamyslel a říkám si: „Poplatné každé době?“, nebo je přesnější označení, že jsou nadčasové? A platí toto hodnocení o skladbách nebo protagonistech, o nichž se zpívá?

Pražský výběr symphony byla dokonalá symfonická show. Jak jsme se dozvěděli ze zákulisí, proběhla jediná zkouška orchestru se všemi protagonisty. A tady nezbývá než smeknout, protože to svědčí o kvalitní hudbě, o vynikajících interpretech v orchestru i jednotlivých sólistech. Mejdan, tedy vlastně skvělý odvaz byl vynikající. Potvrdila to i skupina fandů, která překonala symfonickou vážnost a odvázala se v pogo dance stylu přímo před pódiem. Super. Mistr Kocáb, Pavlíček, Čok spolu s Basikovou a dirigentem Mercurim si svůj odvaz rovněž užívali.

12.3.2018 18:03:19 Josef Meszáros | rubrika - Koncerty

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Koncerty

V Praze naživo zazní hity kapely Fleetwood Mac

Rumours of Fleetwood Mac

Fanoušci americko-anglické rockové formace Fleetwood Mac si budou moci své oblíbené hity znovu vychutnat naživ ...celý článek


Childish Gambino: poprvé v O2 areně

Childish Gambino

Na co sáhne, to promění ve zlato. Donald Glover aka Childish Gambino se vrací na koncertní pódia. Čtyřnásobný ...celý článek


Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť

Living Colour

Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v ...celý článek


Jamaron si brousí zuby na Prahu

Jamaron (Foto: Lucas Kozel)

Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 23. týden

Olga (Horrory z Hrádečku)

Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 22. týden

Benátky

Mýty a fakta historie - Egypt (2/6)
Prokletí Tutanchamona. Příběh nejslavnějšího archeologického objevu vše celý článek

další články...