zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Poprvé v Praze zazní souborné provedení sonát Jana Dismase Zelenky

Vilém Veverka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Komorní soubory většinou vznikají z obecnějších pohnutek, než je nastudování a provedení konkrétního díla. U založení Ensemble Berlin – Prag však byla základní myšlenkou příprava cyklu šesti triových sonát českého barokního Jana Dismase Zelenky. Jde o interpretačně náročná díla, na jejichž realizaci si zatím troufl málokdo. Nyní je uslyšíme v úterý 8. dubna v kostele sv. Šimona a Judy, v komorním cyklu Koncertního jednatelství FOK.
U zrodu myšlenky, která zrála celých deset let, stáli izraelský fagotista Berlínské filharmonie Mor Biron a přední český hobojista Vilém Veverka. Ten oslovil Bironova kolegu z orchestru a svého učitele Dominika Wollenwebera, jednoho z nejlepších německých hobojistů současnosti, a základ souboru byl na světě.

Kompletní triové sonáty – tedy komorní skladby pro dva sólové nástroje a doprovod, v barokní terminologii „basso continuo“ – poprvé zazněly loni na festivalu Concentus Moraviae. Podruhé to bude právě v komorní síni FOK, a tedy poprvé Praze.
Provedení celého souboru je pro hobojisty i fagotisty obávaným cílem, vyžaduje totiž technickou i fyzickou vybavenost hráčů. „Svou náročností se dá cyklus, myslím, směle přirovnat k Braniborským koncertům Johanna Sebastiana Bacha, oba cykly zahrnují shodně šest skladeb. A to co se do svých hudebních kvalit, ovšem zároveň také svou náročností. Hlavní rozdíl je ovšem v tom, že zde jsou všichni interpreti na pódiu celé dvě hodiny, nestřídají se,“ upozorňuje Vilém Veverka.

Zelenkův kompoziční styl je osobitý a rafinovaný, bohatý na harmonické experimenty, které vyžadují propracovanou souhru ansámblu. K náročnosti programu se vyjádřil i jiný renomovaný zelenkovský interpret – dirigent Václav Luks: „Uvedení jedné či dvou triových sonát Jana Dismase Zelenky je pokaždé vnímáno jako událost. Ovšem provést všech šest sonát během jednoho večera, to je již myšlenka z kategorie snů.“
Zelenka usiloval nejen o maximum výrazu, nýbrž také o překonání hranic instrumentální virtuozity. A právě v tomto ohledu je program zcela výjimečný.
Unikátní soubor Ensemble Berlin – Prag spojuje interprety ze dvou sousedních zemí. Jejich provázanost zosobňuje cembalistka Barbara Maria Willi, která pochází z Německa, ale už mnoho let žije v Brně a vyučuje na JAMU.

Vstupenky zde.

3.4.2014 16:04:19 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Koncerty

Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky

Ondřej Ruml

Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Re-connect Art 2024

Re-connect Art 2024

4. ročník festivalu performance a multimédií Re-connect Art pořádaný Nadací Prague Biennale se bude konat v te celý článek

další články...